Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 22 mars 2014

Det är inte möjligt, sägs det ibland om mina glada böcker.

Jag skulle tro att om jag kom med min första, den som är ledsen och helt sann, till en förläggare och sa att den var en hittepå så skulle hen säga att den historien var alldeles för osannolik för att släppa.

Det är klart att mina glada har en kuliss av osannolikhet, och för mig är det rätt oväsentligt. Däremot måste karaktärerna vara trovärdiga vare sig de är dramaqueens, enfaldiga eller ensamma.
Resten, lullet, är något helt annat.

Vilket genast leder mig vidare till lullull.
Jag har köpt sådant idag. Emellanåt tycker jag om att glittra som en julgran och det kan hända att jag tycker om det i morgon när jag ska åka båt. Jag är i alla fall redo för det nu om den nerven skulle slå till.
Jag behöver väl inte förklara att glittret på intet sätt tar bort att jag är en vanlig medelålders kvinna från Farsta?

Bra, där har ni hela grejen.

5 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Hahaha, spot on!

Jane sa...

Läste ut S sista vilja just nu. Ler stort �� tur att jag köpte nästa bok idag �� Med vänlig hälsning, Jane

Åsa Hellberg sa...

Hanna; åh, jag gillar hur du funkar:)

Jane; vad kul!

Jane sa...

Det är så... Vissa böcker är mitt i prick vid vissa tidpunkter. Jag hade turen som tog din bok! Den passade mig så bra. Bra skrivet! ;)

Åsa Hellberg sa...

Härligt!:)