Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 31 mars 2014

Jag har löst något.

Det är ju det där med frågan varför.
Varför gör hon si, varför finns den underliggande konflikten, varför varför varför.
Och idag fick jag till ett därför som jag är så nöjd med.
Tänk vad självklart det känns när det väl kommer.
I morgon ska jag skriva ned det.
Åh, jag är så glad!

Nu ska jag åka till Farsta och köpa en ny mindre resväska. Kanske också en kabinväska.
Mina gamla vill inte vara med längre.
Jag har en jätteväska. Min förra gick sönder när vi checkade in på Arlanda och skulle till New York för två år sedan. Att bära 22 kilon gick sådär.

På riktigt behöver jag tre storlekar.
En kabin, en mellan och en gigant.
Jag tänker Mellan när jag ska till London och Kabin när jag ska till Västervik.
Giganten tar jag när jag är borta en vecka eller mer.

Bra tänkt, eller hur?

Ps, varförfrågan är bland det viktigaste verktygen en författare har. "Vet inte", finns inte. Då ryker karaktären, situationen eller vad det än är. Läsarna upptäcker alltid när varför inte är besvarat av författaren.
Vi köper det mesta om vi bara förstår varför.

Inga kommentarer: