Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 17 maj 2023

Handväskor är min grej,

 och handledsväskor än mer än så. Någon frågade häromsistens hur jag bar dem, och jag låter dem bara hänga. 

Min kärlek till dem startade när jag hade min frozen shoulder, för om jag alls behövde en väska var det enda alternativet. Jag kunde inte ha något varken hängande på, eller över, axlarna. Så på vintern fyllde jag mina fickor, och när det inte var möjligt skaffade jag en handledsväska. En svart, på Åhléns, och med tanke på hur lång tid det tog att bli av med problemen i skuldran skulle jag säga att jag inte hade någonting hängande på axeln på två år. 

Sedan utökade jag kollektionen för det tog så himla länge innan det kändes helt bekvämt med något på axeln, och idag har jag tre svarta, en "finväska" från YSL som jag fick i 60-årspresent, en nylagad som jag använder jämt från Stella McCartney, en reaväska från Kenzo som jag köpte innan jag fattade att skomakarn kunde laga den från Stella, och en som jag sällan använt (någon gång kanske) från Zara, som ju är supercool. Måste använda den mer, känner jag.



De såg verkligen inte ut att komma upp och ned när jag fotade!

Jag skulle "behöva" en mer somrig variant, men det har jag än så länge inte hittat. 

Där har vi det. Dagens ytliga fundering och tacksamhet över att axeln nu till 85% har full rörlighet. Bättre än så kommer det aldrig att bli. Men det är i utåtrotation, så det påverkar inte mitt dagliga liv överhuvudtaget. 

Idag ska bilen tvättas kl 13 eftersom jag funderar på att sälja den och köpa en billigare istället (skulle gärna ha en likadan Honda som jag sålde (!!), och sedan har jag en telefonintervju 14.30. Men vilken tur att jag köpte min stora bil, som den har kunnat fyllas med grejer till Fjällbacka!

Utöver detta är det förstås bara jobb. 2000 ord ska på pränt denna regniga Farstadag. Möjligtvis kvistar jag innan tvätten till stan och hämtar mina glasögon som jag glömde hos Jonathan häromdagen, och som han har tagit med till jobbet. Det ska ju bli fint väder i några dagar igen. Tjohej för det. 



Det grönskar ordentligt nu! Tack vare det kan jag gå spritt språngande här inne utan att en människa kan se det. 


3 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Men – du var väl inte helt nöjd med Hondan eller har jag drömt det?

Eva-Lotta sa...

Hur gick det med lägenheten du tittade på?
Trevlig helg!

Åsa Hellberg sa...

Älskade Hondan, den röda med 181 hästar. Jag satt däremot lite illa men det löstes med ett fårskinn. Men jag var så sugen på en suv, ju :)

Eva-Lotta, den går nog till någon annan och det är bra för den är för dyyyyyr! :)