Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 22 maj 2023

Jag tror att jag har köpt en ny bil.

 Alltså ny för mig. 

Men har inte fått några avtal än, så man vet ju inte riktigt.

En Volkswagen T-Roc, en mindre SUV (190 hästars speed-åk) som jag har tittat på flera gånger. Jag hade en vansinnig tur, för den fanns som begagnad hos Hyundai i Sätra där man också var intresserad av min bil för ett okej pris (antar jag, det är så svårt det där när det är en ny bil som tappar brutalt mycket i värde första året.

I alla fall; det här är en årsmodell 2020, den har gått typ 3 el 4 tusen tror jag (jag tror faktiskt inte att jag kollade det så noga ...) och jag tror att den har ett värde som är lite mer bestående. Vad jag däremot kollade var hästkrafterna. Där ser man var mitt främsta intresse ligger. Wroooom!

Jag ägnade dagen åt tre bilfirmor, Audi (inga backkameror, jag provkörde en A3), VW (inte rätt modell inne, och inte rätt pris för min bil) men på den 3e bingo på pris som var vettigt och bingo på bilen som jag letade efter hos VW. 

Bra va? När jag väl klipper till går det oerhört fort, men det har ju googlats och tänkts hemmavid väldigt länge innan det. 

Jag får alltid ångest när jag ska skiljas från mina bilar. När jag lämnade Fårdan grät jag hela vägen hem, trots att jag hade en för mig ny bil i garaget som väntade (den svarta Hondan.) Sedan köpte jag en röd Honda, och då var jag inte så ledsen, men när jag sålde den och köpte min nuvarande hade jag ont i hjärtat. Det kommer jag att få nu också, jag har älskat varje minut med Hyndan, men hon får åka vidare eftersom jag inte riktigt har råd med en så dyr bil. 

Jag funderade ett tag på obunden leasing, då kan man leasa i bara några månader och kanske låta bli att ha bil en större del av året. Det är svindyrt per månad, men å andra sidan kanske praktiskt? 

I så fall hade jag fått lära om. Det är svårt att bo i min lägenhet om man behöver handla. Det är en bra bit att gå från livsmedelsaffärerna i centrum. Och jag handlar alltid i Haninge, och det är ju strax under en mil härifrån) I så fall hade jag fått handla från typ Mathem, det funkade ju finfint under pandemin då jag använde dem väldigt ofta. 

Det bästa med att köpa/låna pengar till köp, är i alla att man faktiskt kan sälja bilen om man inte har råd att ha den. 





Vit bil, den här gången. Det har jag inte haft sedan Eldkvarn brann. 

Inget manusjobb idag, men det var ju också planen. I morgon bitti börjar jag korra en allra sista gång. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hoppas det blir en bra affär! Lycka till!

Åsa Hellberg sa...

Tack!!