Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 3 maj 2023

Att surfa med Telia i USA är en utmaning,

 idag satt jag i telefon med dem och till sist hade de lyckats se till att jag fick mer surf eftersom den jag skaffat, det kallas Semestervecka, var slut. Fast de lyckades inte alls, och idag har jag inte kunnat använda telefonen annat än för samtal. Alltså har jag gått in på ett par ställen och fått Wifi, men det är surt och irriterande att inte kunna använda, till exempel, google maps. 

I morgon får jag helt enkelt ringa Telia IGEN!

Jag tror att jag ska testa en ny operatör, jag har ju haft Telia i evigheter. Telenor har betydligt bättre abonnemang om man reser utanför EU. Tror att min brorsdotter hade ett sådant när hon var i USA nyligen. 

Tyvärr kan tar det några dagar att byta operatör, annars hade jag gjort det pronto.

Utöver det är livet här tippetopp. 2 dagar i rad jag har promenerad 20 000 steg, 1,3 mil per dag, och mina fötter svider och benen är tunga, och jag beundrar dem som vandrar och gör det betydligt mer än 1,3 mil. 

Igår tog jag adresserna norrut och fick se var Ester Hellberg bodde och kunde mäta hur "snabbt" hon skulle ta sig till Charlotta, på 52a gatan. 

Vädret var så härligt och jag fick säkert 10 komplimanger för mina kläder (just det är det finaste jag kan få när jag har ansträngt mig, haha).

Idag tog jag en taxi söderut och besökte gamla adresser till svenska konsulatet och porten till huset där samtliga systrar bodde vid något tillfälle. 

Jag har en stor grej jag måste tänka på i redigeringen, för jag hade förträngt att ransoneringen i USA  pågick, officiellt i alla fall, till 1933. Där hade jag inte gjort min läxa, men är glad att jag gjorde den nu när det fortfarande finns möjlighet att ändra på de glas vin jag serverar på en restaurang 1923 ...

Dagens väder blev betydligt bättre än man sagt att det skulle bli och jag tror att jag fällde upp paraplyet vid tre tillfällen i fem minuter. Ibland var det till och med sol. Jag gick hela vägen hem, via Chelsea market där jag köpte Hot sauce som jag hade en beställning på. Jag köpte mer än vad som var beställt, och det blev tungt på ryggen, så idag blev det ett riktigt styrkepass

Men en superdag när jag fick så mycket gjort. 

På torsdag kväll ska jag på musikal, & Juliet, som är skriven av Max Martin. Jonathan och Linnea såg den när de var här i januari och rekommenderade den varmt. Jag är glad att det inte var i kväll, för mina fötter pallar inte mer gående idag. Nya tag i morgon. 





Fastrarnas hus


Battery park. Till höger långt där ute syns Frihetsgudinnan. 







2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Nu lyckades jag på något vis avfölja dig. Det måste jag se till att få rätt på. Då har du det bra så här långt. Tråkigt med surfen bara, hoppas du får rätsida på det. Ha det fortsatt bra!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack!