Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 12 maj 2023

Idag tog det hiskelig tid att momsdeklarera.

 Nu först har jag skickat in den. Med sämre totalresultat än förra året, tror jag. 



Det är sinnesjukt stökigt här


Överallt ligger prylar, tvätt och diverse. Tricket är att ställa ALLT på köksbordet och sedan placera det där det ska stå/ligga/vara. När jag får bort allt (och låter bli att se på köksbordet) ser det så ordningsamt ut att jag genast får lust att damma och göra fint. Bra trick. Varsågoda! (fast ni kanske är superordningsamma. Det är INTE jag.
Men så här illa är det sällan. Typiskt efter en resa, när jag inte har haft tid att ta hand om det. Nästa vecka, efter skrivpassen, blir det ordning igen.

Oavsett lutar det åt knäckebröd någon månad framöver. Men jag/firman valde att åka till USA och då töms depåerna, så är det ju. Och kvartalet jag deklarerade nu var jag på skrivresa på Kanarieöarna, så det går inte nöd på mig kan jag säga. 

Och nu har jag nog löst hur jag ska göra med Telia. Tack vare en bloggföljare (TUSEN TACK!) fick jag veta att TRE har ett mobilt bredbandsabonnemang som i princip bara kostar bara när man använder det. Det är lite skillnad mot Telias 599 i månaden (i Fjällbacka), så tusen tack för det. Så TRE blir det. Både på mobilen (brorsan är supernöjd med sitt abonnemang), och bredbandet i Fjällbacka. Det finns en butik i Farsta som jag ska besöka på måndag när har jag har en ledig stund mellan en lunch på Söder och Biblioteket i Sköndal.

Igår var jag på lägenhetsvisning, en stor med fenomenal utsikt över Stockholm. Kul att se. Jag har plats 6 än så länge, och egentligen är den för dyr, såklart, men jag tänker att i en framtid kan man byta den mot något bra och mindre i så fall. Kanske Jonathan och Linnea skulle vilja byta med mig någon gång. Man vet aldrig. Fast de trivs i Sumpan, och det förstår jag, för det är en så mysig liten stad. Där skulle jag också kunna tänka mig att bo. 

JAJA. Jag och mina flyttplaner. Det vet vi ju hur det brukar gå med dem ...

Hejhej, nu ska jag börja redigera, så långt jag bara orkar idag. Två dagar kvar. Korrläsaren som läser parallellt med mig är visst överförtjust. Det är ju alltid kul att höra. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Nej, tyvärr är jag inte särskilt ordningssam. Spännande med lägenheten! Väntar på att läsa fortsättningen! God kväll ☺️

Åsa Hellberg sa...

Tack!