Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 15 maj 2023

Vårens sista bibblabesök

 gick superbra. Fullt, mer eller mindre (kanske 50 pers?) och en publik som verkligen var med. Det ger så oerhört mycket energi tillbaka rakt in i föreläsningen med personer som nickar, gapskrattar och är knäpptysta när de ska vara det. Med, helt enkelt.  

Och fram kom en farbror och frågade om min mamma är Jörel Hellberg från Fjällbacka. Det visade sig att Sigge, som han hette, och mamma hade gått på Restenäs (en privatskola på västkusten där mamma gick i några år) tillsammans. Så kul. Han var 86 och pigg som en mört, vad det verkade. 




Sedan fick jag med mig glutenfritt fullkornsbröd, och nu har jag ätit FLERA SKIVOR. En i taget funkar nog med min mage, inte trycka in en halv limpa ... men det var så gott, ljummet fortfarande! Hård skorpa, ni vet. Jag svängde förbi snabbköpet och köpte Bregott och OST och åt åt och åt. 



Man ser ju hur gott det är!



Tack och lov är osten slut nu och brödet ska jag frysa in, för jag vill verkligen inte att få magknip. Jag har druckit massor med vatten, och ska dricka ett stort glas till innan jag lägger mig. Bröd är KNARK för mig. Jag kan bara inte äta det med måtta, det spelar ingen roll vilken brödsort det är. Det enda som skulle få mig att backa är om det är torrt och gammalt, då kanske jag bara hade ätit TRE skivor. 

Jag åt ju lite i USA också. Bagels, kanske totalt 5 stycken. Där kunde jag faktiskt hålla mig måttlig, kanske för att jag var tvungen att gå och handla det, det är en annan sak än om jag har det hemma. I alla fall: kanel och russin bagels är sååååå gott. Och den här gången hittade jag ju en ny: ÄPPLE, kanel och russin. Lägg av, så gott det var! Med Philadelphiaost på. Är de färska tycker jag att de är godare orostade, annars är det vanligt att man rostar dem där. Här hemma hittar man tack och lov sällan Bagels. Jag kanske hade ätit sönder mig helt och hållet. 

Men nu blir det inget mer bröd utan korrekt mat för mage och eksem, men jag är så glad för det jag fick idag, det blev perfekta kvällsmackor eftersom jag åt middag redan halv fem idag eftersom jag skulle uppträda klockan 18 när jag vanligtvis äter. 

I morgon börjar jag skriva ny bok, bok 20, med utgivning i TYP januari. Jag har därmed tre i luften i år, men ska försöka att arbeta med en i taget. Det kommer att krocka lite i höst, med två redigeringar, men det kommer att gå hoppas jag. 

Inför i morgon önskar jag att jag lyckas hitta rätt ton direkt. Det gjorde jag med bok 19  (som kommer ut i juni nästa år), som jag skrev första tredjedelen av på Kanarieöarna. Det bara flöt på, oupphörligen, till sista punkten. Den känslan vill jag ha igen. Jag får tillbaka Aldrig ensam nästa måndag för sista korret, och då ska jag printa och försöka att KORRLÄSA. Det är så svårt, tycker jag, även om jag sitter med linjal.

I morgon får jag sova hur länge jag vill. I morse var jag inte utsövd trots 8 timmar. Vi får väl se hur det blir i morgon. 

Tjohoo

3 kommentarer:

Anna Christina sa...

Låter som en riktigt bra dag. Och vilken energi du har i ditt skrivande, vilket jag är väldigt tacksam för. Läser just nu "Inte utan min syster" och det jag hitintills läst tycker jag väldigt mycket om.

Eva-Lotta sa...

Mitt femåriga barnbarn ska börja äta vetefritt. Det verkar ännu krångligare än glutenfritt.
Brödet ser verkligen gott ut!
Hoppas du sov gott och får en bra dag idag!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, Anna Christina.

Pga allergi? Det finns ju gluten i många sädesslag.