Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 10 maj 2023

Man ska ALDRIG hävda

 att man inte har JETLAG. Idag klippte den till. Jag är sååå seg!

Vaknade för tidigt, slumrade om, men är inte utvilad ett dugg. Så idag tar jag det piano. Jag hinner med korret ändå. Ska strax äta (väldigt goda kycklinglår och sötpotatis som jag gör i ugnen) och sola lite om det inte blåser för mycket, sedan kanske jag piggnar till nog för 50 sidor korr. Eller så gör jag inte det, och då är det också okej. Gör jag 20 är det ett steg närmare målet. Det är söndag kväll som gäller, en vanligt dag gör jag lätt 60 sidor, så ingen panik om jag inte gör en enda sida idag. 

På fredag ska jag momsdeklarera, men av någon outgrundlig anledning var jag så pass smart att jag förberedde ALLT innan jag åkte så på fredag återstår att lägga in siffrorna i programmet, alla uträkningar är redan klara. Vilken lättnad när jag kom på det! Då kan jag ägna min förmiddag åt det, och sedan korra. 

Nästa vecka måste jag på riktigt sätta igång med nästa manus. Det finns inte en enda möjlighet att skjuta på det längre. Jag hoppas, via kosten, hitta tillbaka till energin jag hade innan jag åkte till USA, för den var magisk. Att det skulle ta en vecka att fullt ut vara tillbaka hade jag räknat med, men på måndag har jag bara åtta veckor till deadline så snacka om gaspedal. Jag måste planera det så himla noga! Speciellt resor fram och tillbaka till Fjällbacka. 

Midsommar ska vi åka till Kolmården, som det ser ut just nu i alla fall, och den 8e juli ska jag se Elton John, som var Jonathan och Linneas julklapp från förra året. Så mellan midsommar och 8 juli behöver jag vara här. Frågan är om jag åker till Fjällbacka i juni innan midsommar, eller den 9e juli? Jag tror 9e juli, eftersom de båda kommer på besök i början av augusti ett par dagar innan de ska till Göteborg på festival. Då blir det ändå en hel månad i Fjällbacka, perfekt för research innan redigeringen av tredje boken börjar i december. (För först ska jag ju redigera boken JAG INTE ENS HAR SKRIVIT ÄN!)

Ska jag åka i juni också, går flera resdagar bort, och det har jag inte riktigt råd med när mitt schema är så tajt. Men det beror förstås på hur det går. Oavsett är det mer Fjällbacka än någonsin, eftersom jag redan i år har varit där två gånger. 

Det var det, nu ska jag äta. Tjohoo







Inga kommentarer: