Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 11 maj 2023

idag ringde min läkare,

 för jag fick stöta på igen för att få mina provsvar, och hon tog sig tid i telefonen och förklara värdena. Det tackade vi för. Visste du att ett blodvärde kan höjas om man äter mycket broccoli? Well, det är ju en del av min basföda, så det kan ju förklara det lite höga blodvärdet.

Och urinprovet som stack ut pyttelite, kan förklaras med att man är varm i det undre partiet och är det någonstans jag svettas så är det där. Jag har aldrig svettats under fötterna i hela mitt liv, däremot i ljumskarna och under brösten. 

Så summa summarum ansåg hon att jag hade supervärden. Det gladde mig mycket.  Om ett år ska jag återkomma för nya prover. 

Idag var jag på releasefest, Kajjan Andersson släppte sin bok om kroppspositivism: Kroppskompass.





"Kroppsaktivisten Kajjan Andersson hjälper dig att ta ut riktningen bort från kroppshat och bantningshysteri mot en destination där din kropp inte är fiende, utan vän. Det senaste decenniet har kroppspositivismen vuxit sig allt starkare, bland annat genom sociala medier. Oavsett om man är nybörjare inför dess strategier och budskap eller mångårig anhängare finns det många frågor och begrepp som kan vara svåra att reda ut. Vad vill kroppspositivismen egentligen och vad gör en kroppsaktivist? Är vikt verkligen irrelevant för hur vi mår? Hur ser samhället på tjocka människor och hur gör man ens för att sluta förakta sin kropp? I denna handbok finns kloka svar, vettiga förklaringar och en trygg röst i en svajig samtid."

Så himla viktig bok! Den läggs i högen som jag ska läsa i sommar. 

I morgon är det deklarationsdags, sedan ska jag jobba. På lördag jobba och sedan åka hem till Jonathan och kolla Eurovision. Linnea är i England med sin familj och hälsar på brorsan som bor där. 

Och på söndag jobba.

Måndag ska jag äta lunch med kompis och på kvällen föreläsa på Sköndals bibliotek. Alla är varmt välkomna!

På tisdag börjar jag på allvar skriva bok 20, innan jag får tillbaka korret igen för sista genomläsningen. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så bra att du fick förklarat dina värden. Sådant vet man ju inte. Trevlig helg!

Åsa Hellberg sa...

Tack detsamma!