Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 24 maj 2023

Idag ska jag hämta vinterdäck

 därefter tillbaka till optikern klockan 11,  och klockan 13 ska jag lämna Hyndan (lyllos den som köper henne) och hämta Rockan, som hon kommer att kallas. Om jag hinner lämnar jag in de nya däcken idag, annars gör jag det i morgon. Jag hoppas hinna ett par timmar på balkongen för resten av veckan ska vädret blir sämre. 

Eftersom Hyndan har exakt allt lullull ni kan tänka er, måste jag förstås lära om lite med den här bilen. Jag vet inte vilka funktioner den har egentligen. Backkamera vet jag, för det var viktigt. (Jag har inte provkört, bara suttit eftersom det är så viktigt för min rumpistump.) Det är asiatiska bilar som är fulladdade med extragrejer, och det är inget man kan räkna med hos Volkswagen, Audi, Ford och Volvo, till exempel, har jag fått lära mig under den här biljakten. 

Många funktioner i Hyndan har varit svinbra, jag har haft stor nytta av backkamera (380°) tycker jag, och även det system som säger att jag är för nära något med sidorna av bilen. Den tjuter ju högt så fort jag gör något fel. Den tjuter om bilen framför rör sig, om den tycker att jag är trött och behöver paus, om jag kör för nära mittlinjen, diket eller en människa kommer gående. Jag backar ju ut ur mitt garage, och dagis ligger bredvid, så att ha en kamera som spejar åt mig är förstås bra. 

Det är också bra med dödavinkelnvarningar, vi får väl se om nästa bil har just det.

Men just nu har jag ett par timmar på mig till min nästa korrhög, på 80 sidor. Jag printar och läser så noga jag bara kan. Än är det inte mycket. Jag har inte hittat ett enda rent korrfel. Bara ett par upprepningar. 



Fast det är inget tecken på att det inte finns korrfel. Jag har sagt det tidigare, och det stämmer verkligen fortfarande: jag är en dålig korrläsare när det gäller min egen text, men då är ansvaret mitt om den går till tryck med fel. Det är därför jag läser ensam sista gången. Är någon annan inblandad är det fler än jag som bär ansvaret. Jag tar hellre den smällen själv än blir sur på andra. 

Den här gången printar jag. Totalt blir den här boken på 320 sidor, så 80 åt gången blir fyra korrdagar, för på söndag måste jag vara klar så att jag kan fortsätta skriva på Bok 20, på måndag. Just nu poppar idéer om den och det är jag inte riktigt van vid, så jag slänger mig över manuset och antecknar i början av det så att jag inte ska glömma bort sådant jag har kommit på. 

Den har på sätt och vis grott länge, eftersom jag har haft kontrakt länge, men efter att ha skrotat första serieidén (som någon annan ska göra på tv) fick jag ju tänka om lite. Nu blir det en blandning av gammal idé och ny och det är väl det som gör att hjärnan är påslagen även när jag inte skriver. Kul att göra det lite annorlunda. 

Jag måste också komma ihåg att instruera ljudboksförlaget på ett uttal som blev fel i första boken. Sådant är inte lätt för inläsaren att veta. Gårdsnamnet är Skistad, och hon uttalade det som det står, alltså ungefär som Skistar, skidanläggningarna ni vet. Rätt bohuslänskt uttal är Schista´ (som mista, trista, lista). 

Igår somnade jag halv elva, var så trött. Jag la mig i sängen redan vid åtta, för min rygg var i o-form. Jag ska försöka jobba med den lite varje dag nu, egen morgongympa med rörelser jag vet är bra för mig och min lilla rygg. Just nu sitter jag ju timma ut och timma in, det kommer jag att göra i flera månader framöver. 

Där har vi det. Ny bil. Jag förmodar att ämnet återkommer ...


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Lycka till med nya bilen!

Åsa Hellberg sa...

Tack, jag försöker lära mig just nu!