Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 18 maj 2023

Manus dag tre,

 och jag är i fas, till och med 1200 över målet. Idag färdigställde jag, och förde in, ett kapitel som jag ville ha med men som jag inte visste var det platsade, men efter att ha putsat det tror jag att det blir kapitel 1. 

Sedan har jag suttit på balkongen en stund, viftande med mina händer. Avslappnat är det inte. Jag vänder och vrider händerna mot solen konstant. Om det hjälper? Jag vet inte. 

Just nu har jag ett utbrott, känns det som. Möjligtvis efter lördagens Eurovisionfrossa hos Jonathan (eller vetemjölet i New York). Eller så har det inte ett dugg med maten att göra. 

Min tumme har varit omplåstrad i flera dagar för när skalet, som den här gången var tjockt som satan, spricker (och det går inte att stoppa), så är det svinsvårt att få det att läka. Nu har hela toppen av tummen "skalats av", men det gäller att klippa bort det som lossnar för drar jag bort det blir det bara sår och ännu mer ont. 



Jag skriver inte med tummen på vänsterhanden, tack och lov. 

Där har vi det. Snart är min sötpotatis klar. Jag fattar inte varför den, men inte vanlig potatis, rekommenderas. Men så är det, och jag tycker tack och lov att det blir gott när jag ugnsteker den. 

Tre dagar kvar innan sista korret på Aldrig ensam, kommer. 

Tjohej.



2 kommentarer:

suziluz sa...

Du, nu är jag captain obvious här, men du tänker väl på att testa vete separat från mjölk? Så att du inte utgår från att det är vete du reagerar på när du har ätit macka med smör och ost, om du tror att kosten har inverkan. För mig som har varit glutenfri länge innan visade det sig att jag kan äta bröd så länge jag inte kombinerar det med mjölkprodukter, det är mjölken som är min storbov. Bara som en liten påminnelse!

Åsa Hellberg sa...

Det bra, jag behöver påminnas. Det är så svårt att veta vad som är vad, men det kom ju tillbaka trots att inte åt en gnutta vete/gluten etc, mjölk, socker eller annat. Så länge solen sken på det försvann det till 99% ett tag.

Så jag vet inte om kosten alls har med det att göra, faktiskt. Det kanske bara är sol som funkar.

MEN. Kroppen generellt verkar gilla kosten, så av den anledningen fortsätter jag ju att utesluta mjöl/mjölk och socker. Pigg och frisk, utöver psoriasis, är ju något att vara tacksam för.

TACK!