Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 13 maj 2023

NÄr man ger ut bok recenseras man av BTJ,

 Bibliotekstjänst. Ofta får jag rätt medelmåttiga omdömen. Vissa är mer sårande. När tredje boken i Flanagansserien, Nya tider på Flanagans, kom ut skrev recensenten: "sticker inte ut i genren".



Den här är ute i pocket nu, by the way! 

Visa mig den bok i "genren", som har en kvinnlig huvudkaraktär som är skådis, inte vit och inte heterosexuell, som får spela Bond. Lägg där till att hon driver storhotell med sin syster i London, blir utsatt för övergrepp av en filmmogul, har sex ombord på ett flygplan och är produkten av en avbruten abort. 

Om inte Utan min syster, skrev man något om miljöbeskrivningarna. De drog ned betyget. Det var lättare att svälja än den ovan. 

När jag googlar recensenterna så är de ofta finlitterära, och det är klart att det vore underbart om de hade ett intresse för min "genre", men den turen har jag sällan haft. Det är ett lotteri. 

På senaste tiden har flera feelgoods fått fina betyg och det kan ju vara så att mina böcker anses vara mediokra, det är ju tur för mig i så fall att inte läsarna tycker det. De ger tack och lov mina böcker höga betyg.

Jag blev ledsen över den där sticker inte ut. Man måste kunna recensera utan att göra våra böcker till dussinvaror. 

Idag ska jag korra och träffa Jonathan. Var glad när väckarklockan ringde, jag drömde om AI (som jag fortfarande inte begriper, men jag insåg i drömmet att det var bra att jag snart var pensionär så att AI istället kunde skriva böcker som  STICKER UT!) och att AI tog över världen (som vissa forskare säger är ett reellt hot). Så läskigt, tycker jag!


Inga kommentarer: