Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 4 maj 2023

När jag reser är jag fullständigt närvarande.

 Jag tänkte på det häromdagen, att det kanske är den där närvaron som gör det så eftertraktat för mig. Hemma är det en massa grejer att tänka på hela tiden, när jag reser är det bara jag och resmålet på något sätt. 









Den känslan kan jag ju också få när jag jobbar och har flow. Man är inne i det och det som sker utanför stannar där på något sätt.

När jag kommer hem ska jag direkt börja korrläsa, men jag ska också börja skriva nytt ju. Bok 20, som kommer ut som bok 19 ... deadline i mitten av juli, så det är verkligen bråttom. Men bra bråttom tycker jag ändå. 

Det är ju också dags att planera sommaren. När ska jag åka till Fjällbacka, till exempel. 

Mamma frågade idag och påminde om mormor och morfars grav, för den har just nu bara gamla påsklökar framför stenen. Å andra sidan ska en firma fixa till den, eftersom stenen är på väg att lossna, och jag har inte fått besked om när det ska ske. Så först måste jag kolla det.

Idag har jag jobbat halva dagen, och varit i Central Park där jag har en scen (i min kommande bok). Därefter gick jag till Bloomingdales och åt lunch, perfekt eftersom det regnade, och väl där blev jag sminkad TVÅ GÅNGER. Först hos YSL och sedan hos Clarin, som öste på med oljor och grejer ÖVER makeupen från YSL. 

Det såg helt okej ut, men huden kändes så oljig att jag var rädd att gå in i några av alla fina kläder som fanns där, alltså fick jag köpa mer ansiktsrengöring (hade bara med mig en liten påfyllbar flaska hemifrån, som inte skulle räcka för att få bort det dubbla sminklagret) på Sephora. Sedan köpte jag ett par sallader och gick hem och tvättade av alltihop. 

Naturligtvis köpte jag produkter av de fantastiska sminkarna, men så många lager som de använde på mig kommer jag förstås aldrig att göra själv. Den sista tjejen på Clarin var 54 år, helt obegripligt. Hon hade inte en rynka. Men såg inte alls konstlad ut, och själv sa hon att hon har vårdat sin hud i alla år och att hon än så länge inte behöver några injektioner eller botox. Så vacker hy!

Nu är jag avsminkad och får gå osminkad på kvällens teater. Jag orkar inte börja om igen. Jag sätter på mig mina glasögon, det är allt ansiktet behöver ikväll.

Jag hämtade ju mina nya glasögon innan jag åkte, men kände direkt att de var helt fel, så måste beställa ny tid för koll. Ena ögat kändes bra men det andra helt åt fanders. Det perfekta hade varit att ta högerögats glas som jag har nu, och kombinera det med vänsterögats i de nya. Jag undrar om det går? Ska kolla det med optikern. 

Typ så. En timmas lugn och ro på rummet, sedan ska jag klä på mig och gå på musikal igen. Den igår var så härlig. 



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du lever livet! Ha det fortsatt skönt.
Sminkning Nr 2, konstigt de inte rengjorde, de borde vilja börja från noll tycker jag. Spännande.
Ha det bra!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack! Eller hur? Haha