Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 7 maj 2023

Hemma,

 somnade 22 igår, vaknade 5, la mig igen 1 och sov sedan till 15.30. En sådan dag idag, dagen efter jag kom hem vid 18.30, kanske? 

Hemresan kändes bättre eftersom väntan inte var lika lång och jag sov minst ett par timmar ombord. Jag fällde sätet till liggande direkt efter maten som serverades snabbt efter vid lyft från JFK, så jag låg nog ned och slumrade i fyra timmar i alla fal. Jag var förvånad när jag vaknade av att man började pyssla med frukostservering för då var det bara en timma kvar till landning. Överresan från New York till London tog bara 6,5 timma, så det gick snabbt. På JFK var jag ett par tre timmar, jag åt och kollade Tiktoks eftersom jag hade tillgång till wifi. Tiden flög fram. Eftersom jag satt i business hade jag fördel både i incheckningen och security, så inget tog någon tid alls där. 

Väl i London där skulle jag ta mig från terminal 3 till 2, och det gjorde jag med buss, sedan securitykö (ingen fördel där med business), därefter passkontrollskö och i terminal 2 gick jag till loungen, som SAS delar med Lufthansa, och åt lite. Jag hade en timma där, helt perfekt. 

Flygen gick i tid, och jag är såååå nöjd med min resa. Regn är inget att göra åt, och hellre en skur då och då än för varmt (den här veckan ska bli 26 grader). Shorts och linne skulle jag aldrig ha på mig och det kan jag tänka mig är det enda som är skönt i den värmen. Det blir varmt på Cypern också, men där går jag ju aldrig lika långt som jag behöver göra i USA. Det är ju två olika arbetsresor. På Cypern skriver jag ju bara. Två plaskblöta dagar av sju, sedan kom det bara korta skurar. Helt perfekt. Det var heller inte svinkallt, min kappa räckte över en skjorta. Förra året var det betydligt kyligare, trots att det då var soligt. 

Fina New York. Och bra hotell. Nära Times Square, vilket gjorde det lätt för mig att komma till Upper West, 52:nd Street och längre söderut till 26e gatan. När jag skulle till Battery Park tog jag en taxi och gick hem, via 11:th street. "Betala vad du vill", sa taxichauffören, och då betalade jag förstås alldeles för mycket, men då hade han också stannat och köpt oss varsin kopp kaffe på vägen. Only in New York ...



Så här såg husen runt Battery Park ut då. Det med pelarna är bevarat, resten ersatt av nytt och högt. Svenska konsulatet låg till vänster om pelarhuset. 





Och så här ser det ut nu. Där det blå huset ligger, låg alltså svenska konsulatet. (Det bakom ser ju oerhört risigt ut, ser jag nu när jag tittar på bilden.)




Jag är så nöjd med min research. En ansenlig mängd måste jag ändra i korret eftersom det inte stämmer efter att jag har provgått. Det är så värdefullt att vara på plats. Men det kan ju ställa till om man gör det så sent som jag, men det måste gå. 

Ömheten jag känner för mina karaktärer, alla sex jag berättar om och deras vänner och kärlekar, hemma i Bohuslän och i New York, är om möjligt ännu större nu.





Fina Central Park. Vid den lilla gräsplätten till höger utspelas en av scenerna i nya boken. 


Jag ska försöka komma igång så tidigt som möjligt med korret i morgon. Jag får det digitalt, vilket inte är optimalt, men i nästa omgång ska jag printa det. Det behövs två korr. Trots att jag var så noggrann förra gången fanns det fem-sex fel i Inte utan min syster. Superirriterande. 

Anyhow: hemma, har packat upp, tvättat två tvättar. Det är en bra början. Dag två brukar vara värre jetlag än dag 1, så vi får väl se hur jag mår i morgon.

Tjohej!