Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 5 augusti 2023

Idag klockan 15 åker de hem,



 och tanken räcker för att jag ska böla, alltså tänker jag inte på det. Istället har jag fokus jobb jobb jobb.  I morgon börjar jag tidigt, har bokat tvättstugan klockan 8 och det är perfekt för då kommer jag upp ur sängen och hinner börja jobba innan Sveriges match klockan 11. 

Sedan ska jag jobba hela veckan från morgon till kväll med uppehåll för att hälsa på mamma, någon väninnna här i Fjällbacka och kanske en middag med kompisar. På fredag åker jag och om jag försöker summera den här sommaren i huvudet är den märklig och utan kontinuitet till skillnad mot den förra när jag var här i en månad, cyklade varje dag, var frisk och var på Badholmen och solade. 

Men den har också varit fin, mest sista veckan såklart. Jag är definitivt redo för höstens hårda arbete i alla fall. Jag ska inte till bokmässan, inte till feelgoodfestivalen, utan bara arbeta med mina manus. 

Tillbaka till igår: Efter en dag av sol och krabbfiske, var vi på skaldjursparty hos min lillebror och hans familj på gården där jag bodde under mina tonår, och åt räkor och kräftor. När vädret är som det var igår är det så härligt med all växtlighet och hönorna som går lösa och pickar. Och det är något med ljuset när solen börjar gå ned som gör allt extra fint. 












Sverker och Sofie






Vi avslutade med att spela kubb på deras lilla fotbollsplan och sedan sjöng man för mig för att fira att jag fyllde 60 förra året, haha. Min brorsdotter och Linnea hade bakat en tårta som var både gluten- och laktosfri. Så smarrig.

Återigen en fin dag. Jag är välsignad. 


4 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Ja, familjen är den största välsignelsen, så är det. Vilken rikedom 💕

Åsa Hellberg sa...

Så är det verkligen!

Karin Härjegård sa...

Så härligt det låter och ser ut!

Åsa Hellberg sa...

Karin: ja, det var så härligt.