Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 6 augusti 2023

Jag var så ledsen igår, men idag är det bättre.

 Har sovit för få timmar, och kommer nog att behöva ta en tupplur senare, men ska först tvätta handdukar och lakan efter mina gäster, jobba och se Sveriges match. Visst är det härligt att de går på morgonen/förmiddagen? Vi såg massor av fotboll när Jonathan och Linnea var här, tack vare det. 

Den där ledsenheten funderade jag på igår. Det är ju verkligen inte så att jag blir ledsen varje gång vi skiljs åt, inte alls, snarare aldrig. Men jag känner igen just det här från Cypern, när Jonathan har hälsat på och sedan åkt och jag har varit kvar. Jag har varit så ledsen. 

Det är något med det där att bli ensam kvar på annan ort, kanske? För även om Fjällbacka är hemma på sitt sätt, är ju riktiga hemma, efter snart 40 år, Farsta/Stockholm. 

Jag tror också att det spelar in att sommaren här inte har varit så härlig i år, och att resten av veckan bara ska bestå av regn. 

Men åka hem redan nu går inte, jag väntar ju på glasögon från optikern i Uddevalla och det verkar i alla fall som om alla sex paren blir klara den här veckan. 5 av 6 ligger i butiken, bara solglasen som saknas. Jag tänker att jag kanske kan hämta dem på hemresan. HOPPAS att de känns rätt den här gången.

På tisdag (alltså nästa) ska Linnea och jag till Linköping och besöka en bokhandel. Ska bli kul. Jag ska intervjua henne på scenen och sedan prata själv om min senaste bok. En fram och tillbakaresa på typ 40 mil. Jag hade inte tackat ja om det inte varit med Linnea. Nu ska det bli kul!

Och på lördag fyller Jonathan 29 år. För första gången någonsin ses vi inte den dagen, för han och Linnea är i Göteborg på Way our west hela helgen.  




Planen framöver är att redigera minst 15 sidor per dag fram till den 23e när jag ska lämna manus. Jag är tvungen, tack vare mina resor, att vara "ledig" i två dagar, men det är allt jag hinner. Det är dock inget klagomål, jag har varit ledig i flera dagar den här veckan med mina små ulltofsar. 

Nu är tvätten i maskinerna, jag har druckit mina första två koppar kaffe, på tv:n möts Sydafrika och Holland i fotboll och det är dags att öppna manus. 

Tjohej!

Inga kommentarer: