Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 20 augusti 2023

VARNING TRIST INLÄGG: LÄS INTE! Något de senaste dagarna har gjort att mitt psoriasis har blommat upp.

 Det är alltid uppe, såklart, men mer eller mindre, och nu är det mer känns det som.



Och frågan är som alltid: vad reagerar jag på av det som jag inte har ätit på väldigt länge. Jag har inte ätit gluten, så det kan vi utesluta, men mjölk (yoghurt) och jordgubbar, den goda soppan från Ica där innehållet är sådant jag har ätit och inte känt något reaktion på tidigare under året. 

Det KAN också vara en reaktion på magontet. Eller på något som låg på pizzan jag åt hos Jonathan som ju var glutenfri, men kanske låg något annat på den som jag inte tål. 

Nu ska jag försöka utesluta mjölk och jordgubbar, och istället äta kokt torsk som jag just har varit och köpt, och göra grönsaksmos. Magen känns helt återställd men vill starta lite långsamt. 

Sen till jobbet idag, men så är det ibland. Målet är satt till 20 sidor, och det borde jag klara även vid en sen start.

I morgon börjar jag sola igen, för att grunda inför Cypern. Och på onsdag levererar jag manus och på torsdag börjar jag skriva NYTT! Nummer 21. 

Tjohej. 6 år till 67. Det är bara att jobba på! (och jag hoppas verkligen att jag kan arbeta längre än så).

JAG VARNADE JU FÖR ATT DU INTE SKULLE LÄSA!




4 kommentarer:

Ebba Range sa...

har drabbats av sk födoämnes-intolerans.
Mesta delen av överkroppen blev mer än röd med avskärmade dela med vanlig hudfärg.
Jag blev skickad från en Närakut med sjuktransport till Söder Sjukhusets akut.
Då jag satt där med allt som ska till på en akutmottagning och läkaren hade en timmes utfrågning om typ allt - så säger han: "Nämen titta, just nu slår det ut på benet, runt knät.
Han hade så rätt.
Men någon speciell hjälp var det inte tal om ... blev utskriven eftersom EKG och en massa andra prover visade OK
Efter det så la jag om kosten precis som du. Det jag - (för tillfället) inte kan äta:
Jordgubbar
Tomat
Vinäger, lite ibland ... idag vinäger ... det lär visa sig imorgon om det inte gick.
Lycka till i din jakt på vad som går att äta och inte.

Åsa Hellberg sa...

Krångligt, det där, minst sagt!Lycka till!

Annika Estassy sa...

Lider med dig, Åsa!

Åsa Hellberg sa...

Tack Annika!