Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 24 augusti 2023

Jag har börjat ta fram grejer till resan

 och hittar inte min bästa sarong. En superbillig sak som jag har haft väldigt länge, som är stor nog att knyta om sig som en klänning. Jag har verkligen letat överallt här hemma. Jag kanske glömde den förra gången på Cypern, jag minns inte att jag hade med mig den till Fjällbacka



Tagit fram strumpor och saronger som inte alls är lika stora min borttappade. 

JAJA, jag kanske hittar en ny. Men min hade så perfekt färger. JAJA.

Resten, t-shirts, shorts, skrivklänningar och badkläder har jag packat ned. Kom just på strumpor! Det behövs om jag ska smörja in fötterna med fet kräm. Förra gången jag var där hade jag fotsprickor som gick upp när jag badade (det gjorde så ont), men den här gången har jag med mig en tejt som någon tipsade om, så att jag kan tejpa ihop det som ev spricker. 


Idag drog jag igång manus 21, som planerat. Andra delen i den nya feelgoodiga feelgoodserien. Lite hade jag petat in tidigare, men jag sparar det för jag tror att det är ett bättre slut än början. Det kan hända att jag skjuter på det jag har skrivit idag också, men nu är jag i alla fall igång. 

Här kommer PLANEN:

Målet är 8 000 när jag åker på måndag och 25 000 där, vilket betyder att ordmätaren ska stå på 33 000 den 11e september. 

Sedan behöver jag skriva 7000 till innan London, då är vi framme vid den 18e september (och 40 000).

Därefter har jag 10 dagar där jag behöver skriva 20 000 till. Mätaren ska stå på 60 den 27e september när jag får tillbaka manus 1 för en fyra veckor lång redigering. 

Då återstår ungefär 15 000 och om jag ska hinna till den 16e oktober som är mitt mål, behöver jag arbeta med båda parallellt. Fyra veckor redigering är superkort tid, av någon anledning har redaktören fått mer tid än jag den här gången, men jag ska fixa det, såklart. Vi har ju korta puckar, så alla måste gör sitt bästa för att vara så effektiva som möjligt. 

Saker jag behöver avstå för att nå mitt mål är till exempel Carina och Sofies release av Födelsedagen. Den är i mysiga men trånga lokaler på förlaget den 12e, och jag törs inte chansa på att mingla dagarna innan jag åker till London (vi åker den 15e).  

Idag har jag också köpt ansiktsmasker till flyget om jag hör att folk hostar igen. 

Där har vi torsdag, när jag inte har solat utan bara jobbat – och börjat rensat hyllor när jag ändå letade efter sarongen. 




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det är konstigt att det alltid är favoriterna som försvinner…
God kväll!

Åsa Hellberg sa...

JA, verkligen. Tack och tack detsamma!