Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 28 oktober 2018

Jag åkte till stan igår,

och besökte en möbelaffär på Drottninggatan.
Plötsligt small det till utanför och alla vi kanske 10 som stod strax innanför de stora fönsterrutorna reagerade.
Jag stannade till, någon annan backade ett steg, en tredje lutade sig mot rutan för att titta efter om han såg något.
Mitt huvud började direkt snurra. Låsa dörren, springa bakåt i lokalen, gömma mig i en källare ...?

Men det behövdes inte. Det var en gatupratare som hade rasat.
Ni vet en sådan där plåtställning som ofta står utanför butiker där det kan stå "Kom in, rea bara idag."
En modig person öppnade till sist dörren och tittade ut.
Det blåste igår och plåt mot sten låter ju högt när något faller.

Mina tankar efteråt handlar om hur snabbt vi alla reagerade.
Eller ATT vi reagerade alls
Hade vi gjort det för 2 år sedan?
Regerade vi för att vi var på Drottninggatan eller hade reaktion varit lika stark i Borås?

Sedan åkte jag till Mall of Scandinavia. Kanske inte det smartaste draget en lönelördag. Och eftersom jag inte provade kläderna jag köpte måste jag dessutom åka tillbaka eftersom flera saker inte passade mig alls.
Rätt åt mig.

Däremot har jag beställt en ny resa till Cypern till mamma och mig. Femte året i rad, samma hotell. Men det är perfekt så varför byta?
Vi åker 27 maj från Götlaborg och är borta i 2 veckor. Jag har förstås med mig mitt Flanagan2manus, men i huvudsak planerar jag mest att ha semester. Att skriva lite varje dag blir en hel del på 2 veckor. I år var jag sjuk första veckan, hoppas jag klarar mig nästa år.

Jag funderar starkt på att vaccinera mig mot influensan. Nu har jag haft den två år på raken och det skulle vara skönt att slippa den nästa säsong.

Hur gör ni?




Inga kommentarer: