Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 13 oktober 2019

Idag är det afternoonteadags på Akademikbokhandeln,

i stan på Mäster Samuelsgatan.
Jag ska prata med Teresa på scenen och sedan ska det fikas, minsann.
Det kan hända att vi blir ensamma. Sådant vet man sällan. Många frågar När kommer du hit eller dit, men oftast är det mer prat än verkstad och det förstår jag precis. Man vill så gärna, men så dyker annat upp.

Nåväl, i så fall får jag i alla fall hänga med Teresa en stund. Det gjorde jag ju tidigare i veckan också. Hon har ungefär ALLA Forums författare just nu, inklusive alla utländska författare, så en stund till på en vecka känns lyxigt.

I fredags, efter lunchen med Teresa, fick jag från min agent Bonnier Rights ännu ett bud Flanagans (det tredje alltså) från ett europeiska land. Vilken kan jag inte säga än men jag har inte kommit ut där tidigare och det är ett stort språk så det blev jag superglad även om budet inte var superhögt (vilket de sällan är, i alla fall för min del).
Nästa vecka är den stora Frankfurtmässan och jag håller tummarna för att min agent kan prata mer Flanagans då.
Det känns positivt i alla fall.

Här hemma konkurrerar jag just nu med mig själv om ljudbokslyssnarna tack vare att Sonja och Rebecka inte kom ut på Storytel förrän Flanagans gjorde det.
Det var lite dålig tajming, såklart, för det var ju heller inte bara mina böcker som släpptes på Storytel då utan hela Bonniers vår och sommarkatalog fanns ju plötsligt tillgänglig.
Jag pratade med min förläggare om det och vi konstaterade att man måste ha lite tålamod. Det fiffiga med ljudböcker är ju faktiskt att de ligger kvar om inte i all evighet så betydligt längre än i handeln i alla fall.

Nästa Sonja och nästa Flanagans kommer ut nästa år och då hoppas jag att de inte krockar.




Inga kommentarer: