Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 6 januari 2022

Söndag fast torsdag

 och jag blir mest yr i mössan av alla dessa helgdagar. Fast i morgon är det över. Julen 2021 är lagt i minnet och vi kan blicka framåt mot påsk som i år infaller med långfredag den 15e april, alltså 11 dagar före vår planerade resa till New York. Det är så himla bra att både Linnea och Jonathan hänger med för då kan jag i lugn och ro göra research utan att behöva tänka på att de där två har det tråkigt. 2020 när jag var där med bara Jonathan hängde han med mig, men han hade också egna möten i stan. 

Den här resan ska jag söka efter 4 personer som jag har gamla adresser till. Vi får väl se hur det går. Det ska blir så himla spännande. 

Jag kommer också att se shower på Broadway. Det är en hemlig dröm att skriva för musikal någon gång, fy tusan vad det hade varit roligt, svårt, spännande, utmanande. Jag älskar allt som har med dramaturgi att göra, det är så intressant (ja, jag är nördig, men va fan. Det är ju mitt jobb!)

Research är bland det roligaste att göra, men jag är inte den typen som lär mig allt. Oftast skriver jag först och kollar sen det jag behöver. Den här resan blir det inte så eftersom jag inte har börjat skriva på projektet när vi åker, men det spelar ingen som helst roll. I detta bokprojektet vet jag ju mer än jag vanligtvis gör och då är all research, när den än görs, viktig. 

Idag ska jag hämta en kavaj jag har beställt, som jag inte har en aning om ifall den passar eller inte, och jobba. Det är allt som är planerat idag. Men eftersom solen skiner kommer jag nog också att bege mig ut. Mina överdragsbrallor/skidbyxor ligger redo, för de behövs idag. Här är närmare 10 minusgrader just nu. Jag köpte ett par korta lurviga moonboots tidigare i år, och de är så himla varma. Inte alls lika klumpiga som man kan tro. Och bekvämare skor går ju inte att hitta. Jag kommer inte att frysa. 



Igår köpte jag en mössa på Ica som jag borde ha provat först. Den åker tillbaka. Mitt stora huvud kräver mer omfångsrika saker.

Det var det. Trettondagen i Farsta. Löjligt bra så här långt. 



Inga kommentarer: