Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 30 januari 2022

Jag tycker inte om strömavbrott,

 och är förskonad eftersom jag bor i lägenhet, men det betyder ju inte att det inte händer då och då. Senast låg jag i sängen i uppfällt läge och såg på tv. Jag fick somna så, för det tog några timmar för strömmen att komma tillbaka. Gången innan gick mitt brandalarm en gång i minuten (var 40e sekund, har jag för mig). Larmet är kopplat till strömmen om batteriet är dåligt. (Det är bytt nu.) Jag fick sitta på balkongen för man blir på riktigt knäpp av det där tjutet, även om det är kort och inte kommer hela tiden. 

Man kommer heller inte in genom porten vid strömavbrott, och det kanske är det värsta. Från garaget funkar, men det är ju becksvart i trapphuset och det är ju inte alltid man har mobilen (och därmed ficklampa) med sig när man går ut och bara slänger sopor. 

Idag kokade jag i alla fall massor av vatten för att ha till kaffe och sånt ifall strömmen går här också, för ibland blir det kedjeeffekter i stan känns det som. Så jag kokade vatten och bryggde kaffe, och plötsligt hade min kaffebryggare gått sönder. Det är ju ingen höjdare, det är en sådan där som jag tror att man har tio års garanti på, men det hjälper ju inte mig nu.



Så jag satte på vattenkokaren istället, och då visade det sig att den plötsligt inte heller fungerade, men då hade jag ju just kokat vatten och hällt upp på termosar, så jag kunde använda det eftersom snabbkaffe funkar för mig.

Well. Det visade sig att det hade gått en säkring som bara var att skjuta tillbaka och både kaffebryggare och vattenkokare funkar nu perfekt. 



Men en liten påminnelse om det där med hur viktigt det är med ström som jag just tänkt på, var det trots allt. 

Hoppas att ni har klarat er från just det. Villor är ju fint, men också mer sårbart kanske?

Helen, min bästis i Hässelby, har börjat samla på sig grejer för att klara både ström och vattenavbrott.  Hon har fyllt vedförrådet, skaffat en radio man kan VEVA upp, konserver etc. Det hade jag också gjort om jag hade haft ett hus, men här är det ju helt omöjligt. 

Jag städar ju ut, inte in. 

Just idag stannar jag inne, och återgår till soleriet  (jag har ju tänkt att testa det i en vecka) i morgon då jag också måste handla. Förhoppningsvis är stormen bortblåst då. 

Be safe out there!

2 kommentarer:

Robert W sa...

Det låter som ett vansinnigt system att man inte kan komma in genom porten till sitt eget hem vid strömavbrott. Det borde finnas en batteribackup.

Åsa Hellberg sa...

JA, inte klokt. Kanske det har åtgärdat nu, det vet jag inte.