Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 31 augusti 2022

Gårdagens hängisch gick över

 och senare rensade jag och var duktig flicka, samtidigt som jag insåg att jag inte alls hade klarat mig från fruktflugor i år som jag hade trott. 

EN SVÄRM befann sig plötsligt i köket, förmodligen glad för att jag hade slängt en halv banan i soppåsen. USCH vad jag hatar dem. 

I dödsbadet jag genast gjorde i ordning (honung, vinäger, en skvätt vatten och en droppe vatten) hade typ 20 drunknat i morse, och två slog jag ihjäl med disktrasan. Nu har jag ställt fram en dödsfälla till och tänker förvara skal i kylskåpet. Bananer har inte legat framme på länge. Jag hoppas att de försvinner, vissa år har jag haft dem i typ en månad. Förra året inga flugor alls, har jag för mig, men jag åt väl inte frukt då. Det är ju det som de kommer in med. 




Jag HATAR småkryp. I Fjällbacka fanns inget av det i somras, och där stod fönstren öppna jämt. En fluga och en geting kom in, men dem föste jag ut lika fort. Nu kan ju fruktflugorna har kommit också till Fjällbacka, men det behöver jag ju inte bry mig om. 

Många av djuren här kommer från "skogen" utanför fönstren men om jag ska vara ärlig så älskar jag mest att den döljer all insyn och för att den är så fin att titta på. Mycket annat klarar jag mig utan, som dammet och pollen den sprider.

JAJA. Idag ska jag först jobba och sedan ska jag på fest. Det är en bra kombo. 




Inga kommentarer: