Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 28 oktober 2022

Ryggskott dag 12.

 Igår var en usel dag utan att jag förstår varför. Men inte hjälpte det ett dugg med promenad till och från Sveavägen (5000 steg), inte heller alvedon och muskelavslappnande som jag tog när jag kom fram. De ENDA som hjälpte var att ligga med benen högt som jag gjorde när jag kom hem efter eventet på Bonniers.



Det var så himla trevligt! Mysiga kollegor och härliga kvinnor (tror inte jag såg en enda man i publiken) som gillar böcker.


(Från Instagram, så klicka går inte.) Jag gillar min kavaj i färgen fuschia, ett mellanting av rosa och rött. Zara, som alltid när jag köper kavajer. Den har hängt ett tag, men nu i vinter ska den användas. 


Khadija hade bakat ett slags piroger som var SÅ goda!



Så kul när vi var uppställda för fotografering. Det var som en Hollywoodpremiär.


Ser ni julgirlangerna över Kungsgatan? Tror inte att de kommer att tändas än. Det blå huset mitt i bild är Konserthuset, som ligger på Hötorget. Jag glömmer bort att jag har följare som kanske aldrig har varit i Stockholm. I så fall är det väl värt ett besök!




Bokade om däckbytet idag, pallade inte att sätta mig i bilen. Nästa fredag istället.

Det jag har gjort andra dagar är att ta en promenad på förmiddagen, det gjorde jag inte igår, så det ska jag strax göra. Jag ska också göra lite fler rörelser. Det är svårt här hemma att känna hur ont det gör för jag anpassar mig ju, märker jag. Gör det för ont lägger jag mig ned med benen högt, eller försöker göra rörelser på golvet. Det funkar ju inte riktigt när man är någon annanstans. 

JAJA, slutgnällt. This too shall pass, det vet jag ju. Och jag visste att det här skulle bli det värsta någonsin när det small. 

Det kommer in nyckelpigor i min lägenhet. Och igår dödade jag en i onödan, tror jag. Jag får för mig att alla är Harlekinnyckelpigor, men tittade inte så noga igår innan jag tog den som satt på fönstret. Nu läste jag på lite om att alla nyckelpigor letar vinterförvaring och att det mycket väl kunde vara en vanlig stackare som jag kunde slängt ut istället för att ta livet av. Nästa gång, för de kommer in när jag vädrar sovrummet, ska jag titta noggrannare innan jag tar till yxan.

I eftermiddag kommer Mathem. Så innerligt tacksam för att den tjänsten finns just nu. Det blir avsevärt dyrare, men det är det värt. 

I morgon ska jag på 65-års lunch för att Helen fyller år. Jag hoppar verkligen kunna koppla av då. Håll tummarna!

Hoppas att ni får en finemang helg!



Inga kommentarer: