Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 5 oktober 2022

Har ni också perioder när ni är mer lättrörda?

 Det är jag och jag tror att det den här gången utlöstes av en bok jag läste. När jag inte är i en sådan period kan det gå månader utan att jag fäller en tår, och sedan kommer typ 3 veckor när jag gråter för allt möjligt. 

Det finns mycket att vara ledsen för just nu, inte för mig privat för jag har det bra, peppar peppar, men det är så många som lider och som inte får leva de liv som de vill. 

Och ovanpå det krig och fascism på intåg. Allt det många av oss skrek oss hesa om i valrörelsen kommer att hända nu. 

Det finns mycket att gråta för, så är det faktiskt. Och inte bara av sorg utan det kan vara musik som får mig att reagera med tårar. Eller en kort filmsnutt. 

Just det, jag grät en hel del när jag skrev slutet på mitt manus också. 

Fast idag har jag knappt läst en tidning, jag har kört bil hela dagen, såsat i lägenheten och nu ligger jag i sängen (i Fjällbacka). Jag ska upp 8 i morgon och börja jobba, gräva i min research har jag tänkt. Och dricka kaffe från min nespressobryggare, som står här. Det blir SÅ gott! Gevalia har gjort kapslar till den, och av alla kapslar jag har testat är de bäst. 

Och så ska jag kontakta en kompis som eventuellt kan veta var ett hus låg, och en annan som har lite koll på gården som har stor betydelse i den här boken.

Vi får väl se hur mycket som jag hinner med. På söndag måste jag åka hem för på måndag ska jag vara i en bokhandel i Gamla Stan. Hittills i år har jag varit här i väldigt många veckor. Säkert 7.  

Jag är bokad på bibblan här 16e februari tror jag att det var, och då kommer jag hit igen, men inget innan dess. 25e januari ska jag vara på en bibbla i Lilla Edet, utanför Göteborg, men det är en fram och tillbakavariant med en övernattning. 

December tackar jag nej till allt. Jag vill bara vara hemma och jobba (och mysa med jultokarna Jonathan och Linnea). Det är väldigt mycket jobb framöver och det känns skönt med en obruten månad hemma.  

Jag ska investera i en riktigt bra arbetsstol, jag ska kolla på det framöver. Min från Ikea håller inte riktigt måttet. 

Typ så, hejhej från västkusten. 



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag tycker det blir värre med åldern. Jag berättade ju om boken häromveckan.
Ha en fin dag!

Åsa Hellberg sa...

Ja, det kanske är åldern också.