Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 28 maj 2021

Jag har NÄSTAN bestämt mig för att åka på fest nästa helg.

 Jag har fått veta att det finns sittplatser ute och att det är ett partytält uppställt, och då är det väl bara att klä på sig, tänker jag, så kan jag sitta ute och ropa till någon det jag eventuellt har att säga.  Det är ju mest damer i min egen ålder där och förhoppningsvis har de tagit vaccinet.

Det ska bli så kul! Om jag bara slipper prata om mitt jobb är jag nöjd. Det tycker jag bara är  genant och jobbigt i sådana sammanhang. När man är den enda med ett sådant jobb blir det lätt fokus på det och nä, det är inte min grej. Jag känner mig bara dum. Min teknik för att slippa är att svara något kort och enstavigt och sedan ställa frågor till den andra istället. Mycket roligare samtalsämne. 

Här har jag föstås inga problem att prata om det, tvärtom. Men den här bloggen är ju MIN, hit kommer man som läsare för att man vill lyssna på mig och mitt dravel om oväsentligheter. När man träffar kompisar från förr finns det så mycket roligare saker att prata om. 

Men snacka om självupptaget att redan nu bestämma vad jag inte pallar att prata om ... 

JAJA.

Idag är det fredag, jag sov normallänge och ska strax börja jobba. 

Jag såg by the way, Friends reunion igår på HBO. Och älskar dem, för det har jag gjort sedan första programmet sändes 1994. Men det är ju slående med dagens ögon (som man kanske borde haft redan då) att de inte hade en enda gäst som inte var vit. Inte en enda av författarna (och de var många) hade en annan hudfärg. 



Men det är glädjande att höra hur goda vänner de var då och fortfarande är. De umgås och äter middagar ihop. Så är ju inte fallet blad tjejerna i min andra favvisserie Sex and the city, eller i Will & Grace för den delen.

Well. Det var ett tips. Ett annat är serien Allt vi döljer. Sex avsnitt på Svt play (den går också på ettan), fantastiska skådespelare. Brittisk, förstås. De kan det där. Ingen humor, utan drama. Me like a lot!





Inga kommentarer: