Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 17 juli 2021

Ännu en bra dag i skrivstugan.

 Jag borde i alla fall nå 20 tusen innan jag åker på fredag, förmodligen strax över. 

Sedan 25 på skrivresan gör 45´ när vi går in i augusti. Jag borde hinna om jag har räknat rätt. I september går det bort dagar, i slutet av augusti också, men det har jag räknat med. 

Det alltid lika spännande att se om ett projekt går ihop eller inte. Jag lutar mig mot erfarenheten som säger att det kommer att funka. 

Idag trodde jag att jag skulle till stranden efter jobbet. Det var molnigt så först åkte jag till apoteket och till Clas Ohlson (med bikinin under kläderna), men eftersom det inte klarnade upp så jag åkte hem och satt på balkongen en stund istället. 

Sedan strök jag t-shirts eftersom strykbrädan stod framme så nu har jag packat ned det mesta jag kommer att ha med mig i klädväg. Jag ska bara vara hemma de närmaste dagarna och om jag åker till stranden behöver jag ju inte använda sådant som jag vill ha med mig till Cypern. 



Som vanligt tänker jag mest ha t-shirts och avklippta vita jeans. Det är min uniform. Enkelt, snyggt och bekvämt. Sedan har jag ett par långa klänningar att hasa runt i, och ett par korta att ha när jag skriver för då kan jag INTE ha jeansshorts eller lång klänning

Jag vet inte hur situationen ser ut på Cypern. Smittspridningen är hög och möjligtvis kommer det begränsningar i vad man får göra. Men jag ska ju inte göra så mycket mer än jobba, äta och simma. Jag har packat en stor låda med masker som man nog ska ha mest hela tiden, utöver när man äter eller på stranden. Frukost äter jag på hotellet, kanske middag också. Det beror som sagt på situationen. 

Umgås vet jag med bestämdhet att jag iNTE kommer att göra så länge det inte är någon jag känner som är med på resan. 

Det är så länge sedan jag packade en resväska för två veckor att jag är lite mer osäker den här gången. Vanligtvis gör jag det dagen innan och necessären är i princip alltid klar, men nu måste jag plötsligt tänka. Alltså har jag gjort en LISTA. I love my listor. 

Det var väl det. Fyra skrivdagar kvar, ev fem om jag packar och duttar de andra dagarna för i så fall kan jag jobba torsdag också. 

Där har vi det. PLANEN för kommande vecka. Tjohoo


Inga kommentarer: