Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 9 juli 2021

Jag var ju hos Simona och fikade häromdagen.

 Hon hjälpte mig att fästa en nål i min nya jumpsuit som jag måste lägga upp. Har inte du redan en röd frågade hon, och det har jag ju. Jag kommer nog aldrig att använd den igen, däremot. Jag hade en annan figur innan 55 och den nog från 2014, har jag för mig, och att hålla andan – eller försöka platta till brösten för att ha den – kommer jag inte att göra. Den har nog gjort sitt hos mig. Men vi har haft kul ihop!

Den nya röda är av ett stretchigt material och helt annorlunda skuren, även om det också är en jumpsuit. I verkligheten är den mörkare röd än den här. Men som ni ser får både mage och bröst får plats!




Jag gillar ju byxdresser och har flera. Två från Zara som jag har använt supermycket. En röd och en militärgrön utan ärm. Perfekta när man reser.  De har varit med nästan överallt. 

Jag har flera svarta i olika modeller. En svart med lång ärm och en lika svart men ärmlös med kedjor. 

En annan grön, lite mer finmodell och en blå som jag använder under en speciell kavaj. Ja just det: en svart till från HM också, som är helt annorlunda än de andra. Den köpte jag trasig för en hundring och lagade. Passar igen nu när jag kan ha många av mina gamla kläder. Så länge det inte är tajt så. Det är det där med den "nya figuren".

Sedan har jag en till i samma modell som den ovan, från Jaline resort, bara detaljer skiljer, och som jag hade på Ulricas 60-års kalas häromsistens.





Väldigt praktiskt och snyggt plagg, måste jag säga. Den första från Jaline köpte jag via en europeisk sajt på rea och den kom efter bara några dagar, den här gången var det krångligare eftersom jag köpte den direkt från företaget i USA. De verkar inte längre sälja på Europeiska sajter och då läggs det på moms och annat i tullen och så måste man betala in det innan man får plagget. Tur att jag har tänkt mig att ha den på min 60-års dag. Det gäller att vara ute i tid, haha. 

Idag ska jag JOBBA. Vädret ska bli uselt och just idag tackar jag för det. Det ska bli fint på söndag igen och då kan jag gå ut eftersom jag är ledig efter på eftermiddagen. Men först idag ska jag kvista förbi Lindex snabbt när de öppnar och köpa ytterligare ett par behå nu när jag har hittat en modell som jag tycker passar mig så bra. Jag är livrädd för att de ska ta slut! 

Men mer än det och jobb kommer jag nog inte att hinna idag.  Gott så, denna fredag den 9e juli. 

Telefonen påminde mig i morse om att för exakt ett år sedan var jag på västkusten och hälsade på mamma som hade mått dåligt. I år blir det en sväng i augusti istället. Jag hoppas kunna övertala Jonathan att följa med, men han har alltid VÄLDIGT mycket att göra. Nu ska vi i alla fall ses på måndag, har vi sagt. Linnea har bakat, jag ska bjuda på middag och vi ska kanske se en film. Linnea jobbar också hela sommaren, hon har praktik och studiestöd. Jonathan skulle också ta en sommarkurs, men om det blev så vet jag inte. 

Jag är glad att de har hittat saker de tycker så mycket om att göra. Jonathan gjorde det som 3-åring, Linnea var 26. Själv var jag 50, så det där kan komma till en precis när som helst!



Inga kommentarer: