Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 26 juli 2021

Snart är en tredjedels bok skriven

 och historien blommar ut, karaktärer blir tydligare och jag hoppas och tror att jag får ihop ett slut till sist.

Som jag har sagt tidigare så är det viktigaste den här omgången att sätta storyn. Så har jag aldrig känt tidigare, och förmodligen är det för att jag har varit rädd för att inte få till det med den halvsanna berättelsen som nu ska mejslas fram. I nästa varv får jag tänka på fördjupning och blommigt berättande. 

Idag la jag mig på stranden mellan 10-12. Insmörjd så till den milda grad att jag inte blev en enda nyans brunare.



Från sovrumsfönstret 
 

Men jag hade inte tålamod att ligga där mer, inte tid heller för den delen. Jag hann i alla fall bada en fyra fem gånger på den tiden, och det var ju bra.



Andra sovrumsfönstret

Sedan jobbade jag i två timmar, sprang förbi restaurangen och beställde en caesarsallad, kilade in i snabbköpet bredvid och köpte vatten, hämtade upp salladen och så hem och fortsatte jobba. 2500 ord senare ligger jag i sängen och är nöjd som tusan.

Ikväll går jag bara ned till strandrestaurangen och sedan tar jag nog en promenad upp på affärsgatan. Jag är nyfiken på hur mycket folk det är där en vardag. I helgen var det ju packat i hela Protaras, men idag kunde jag enkelt hitta en solstol klockan 10. Igår var det fullt på hela stranden redan klockan 8. 

Simona frågade om jag längtar hem, men det gör jag inte. Igår sände Linnea och Jonathan live från sitt kök, på Tiktok, och jag följde sändningen från soffan här och var ju nästan hemma hos dem bara genom att se och höra dem laga mat. Supermysigt.

Och jag roar mig med att se en film, tv-serie och med att jobba såklart. Jag är klar med jobbet vid ungefär 15.30. 

Sedan jag kom hit har jag mest ätit bröd och det funkar superbra i en dag, men sedan får min mage nog (gaser och smärtor), så nu återgår jag till kost som magen gillar för igår surnade den till. Det är inte lika upphetsande, men jag prioriterar det även om munnen skulle kunna äta färskt bröd med smör och ost dygnet runt. 

Idag åt jag frukost senare, det är så jag gör hemma och efter gårdagens godis och smörgåsfest ställer jag om min kost till LCHF igen. Samma tider som jag äter hemma. Frukost 10, lunch 14 och middag typ 18.30. Jag äter sällan mellanmål hemma och det behöver jag ju inte göra här heller. Jag har ost i kylen om det kniper. 

Det var det.

Tjoheej!


Inga kommentarer: