Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 29 juli 2021

Jag blir som vanligt UPPRÖRD

 när jag återigen ser en artikel, dessutom i tidningen Skriva, som har en massa fåniga idéer om hur man måste lägga upp en plan för sitt skrivande; som om det fria skrivandet som jag och många med mig, ägnar oss åt, inte finns. 

Jag blir så ledsen för alla som vill börja som inte alls har klart för sig något annat än att de känner en lust att skriva, som blir förstås blir missmodiga när det läser alla krav som ställs.

Och med som gör mig irriterad: personer som aldrig själva har skrivit en bok, men som ger råd till någon som verkligen vill göra det. 

Jag gillar tidningen Skriva, men de är begränsade så till vida att de bara talar till den gruppen som gör synopsis och har sin historia klar för sig redan innan manusstart. Där skulle jag vilja se lite större bredd, tack så hemskt mycket.

Idag jobbade jag halvdag, det vill säga halva mängden ord. Jag var trött som en gnu för efter att ha sovit för länge igår eftermiddag somnade jag skitsent på kvällen men vaknade ändå lika tidigt, så dagen har varit seg. Tuppluren i eftermiddags var Nödvändig, men var såpass kort att jag ändå ska lägga mig tidigt idag för tröttheten sitter kvar.

Typ så en dag när jag låg vid poolen i två timmar och resten av dagen var inne och jobbade lååååångsamt. 



Älskar att jag är nästintill ensam vid den här poolen. Samma pool som senast, lika lite folk.

Framme vid 30 000. Nu är det fem dagar gånger 2000, sedan får vi se om jag tar en dag ledigt. Jag får en dag om jag förtjänar den, men då ska mätaren stå på 40 000. 6 dagar har gått och jag har skrivit drygt 10 000. Högre takt framöver, alltså.  

Kämpa Hellberg!

(Men jag gillar det jag har skrivit så här långt, tjohej. Och vad ska jag göra en ledig dag? Solen pallar jag ju ändå inte med mer än någon timme, inte värmen heller. Fast kanske ska bränna på sista dagen? Jaja, små bekymmer).





Inga kommentarer: