Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 15 april 2022

Jag sitter i telefonkö till Ving, nu i 27 minuter,

för att boka om min skrivresa som jag olyckligtvis har bokat samtidigt som jag glatt har tackat ja till Feelgoodfestivalen i Mariefred. Så nytt datum, hoppas jag, så att kan fira Jonathans födelsedag där med honom och Linnea på Cypern. Vi hade planerat att vara där i en vecka samtidigt och nu hoppas jag få till att jag åker en vecka innan dem istället. I alla fall några dagar.

Planen är inte att ses hela tiden, de bor på ett annat hotell. Däremot kommer vi förstås att ses då och då när vi är där, men fokus för min del är jobbet.

Jag börjar skriva på nya romanen i början av juni, när jag är på plats på västkusten (jag räknar inte researchen utan själva skrivandet) vilket gör att jag i början av augusti borde ha skrivit i alla fall hälften. Just nu planerar jag för att vara i Fjällbacka från och med första veckan i juni till sista i juli.



Första veckan i juni blir det mest lägenhetspyssel, om allt går som det ska. Tror också att jag eventuellt har en korrläsning av Inte utan min syster, där någonstans. Möjligtvis en redigeringsrunda till. Jag måste verkligen kolla det där så att jag får ihop tillvaron.

Målet för skrivandet den här gången är att ha ett första utkast sista september. Då har jag ungefär 4 månader på mig, vilket betyder att jag kan vara ledig en dag här och där. Jag ska bara hitta en rutin i Fjällbacka där jag gör det stora jobbet på morgonen, förmiddagen, så att jag kan göra annat senare. Planen är att sätta igång med skrivandet den 6e juni och att skriva 12-1300 per dag. Då har jag en rytm där jag också kan tillåta mig att vara ledig. Börjar jag i tid är den summan ord gjord på tre timmar. Jobba fem dagar i veckan, ledig 2.

När jag åker på skrivresor ökar jag ju tempot till 2000 och inga lediga dagar. Och det är alltid de sista 700 som tar tid och därför delar jag upp dagen i tre pass. Det första, på morgonen, bör jag ha skrivit tusen (gärna plus 200), för att sedan dela upp de sista på 500 i varje. Eller ännu hellre 700 plus 300. Jag vet att jag är knäpp med min detaljerade och inte alltid så konstnärliga planering, men det funkar ju för mig. Jag skulle inte få ihop ett dugg om jag gick på lust enbart.

Jonathan och jag var ju i Fjällbacka varje sommar fram till och med 2007, så det blir lite nytt för mig att vara där ensam i en lång period. Då handlade mitt liv om honom och så mycket ensamtid hade jag inte (och ville heller inte ha) under den 3-veckors period vi var där. Nu är det snarare 7-8 veckor, vilket ska bli superintressant. Jag kanske åker tillbaka till Stockholm efter 2. Vem vet.

Jo, jag vet att om vädret i Stockholm är fint i sommar och Fjällbackavädret är piss, åker jag till Farsta igen. Den lyxen har jag ju.

Så, nu har jag bokat om. Åker 5e augusti istället. Mitt under lanseringen av min bok (som kommer den 9e), men så får det vara. Då är jag hemma igen den 19e och festivalen är en vecka senare. Om inte förlaget superprotesterar förstås, men det har jag svårt att tro.

Jag vill inte missa Jonathans födelsedag den 12e augusti, det är en 28-årig tradition att fira den tillsammans, och vi har aldrig gjort det på Cypern.

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så bra att det löste sig!

Åsa Hellberg sa...

Japp. så himla bra!