Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 13 november 2022

En fin eftermiddag på mässan igår,

 så mycket folk! Linnea bakade inför publik, som sedan fick provsmaka. Allt gick åt! 



Sedan körde jag hem de unga tu, som för övrigt har bokat resa till NY för att fira att de har varit ihop i 10 år. De åker typ 5e januari. Jag är så glad för deras skull och har beställt massor av bilder. De ska bo Downtown och det har jag ju aldrig gjort. Jag bor helst nära teatrarna jag ju vill gå på, och att ta mig söderut efter det vill jag inte göra när jag är ensam. Är man två är det ju perfekt!

Igår redigerade jag mina 20 sidor och sedan gjorde jag också förarbetet till momsen, eftersom jag var rädd att jag inte skulle hinna det idag. Så den här förmiddagen har jag bara såsat. Nu ska jag sminka mig, piffa håret och sedan dra till Katrineholm där jag ska vara klockan 14.00 Eventet börjar 15 och är slut 19, så hoppas att jag är hemma vid 21.30 ikväll. 

Jag gillar de här överdagen evenemangen. Det gör det lite mer lönsamt än när man är borta 2 hela dagar för samma ersättning. 

Man får förstås begära det man vill av bibliotek och sådana här tillställningar, men det man erbjuds är det som är fastställt av författarförbundet, 7500 kr plus moms, och själv har jag aldrig försökt förhandla upp det. Däremot gör jag inget gratis (jo, signeringar i butik och vissa prat i butik är fortfarande utan ersättning, men de tar heller inte någon entré eller avgift). 

I Fjällbacka föreläste jag gratis i början av oktober, men nästa 2 gånger tar jag betalt (av bibliotek och pensionärsförening SPF) för jag vet att det finns pengar avsatta till sådana här evenemang. Jag tar också betalt när jag ska föreläsa för mitt gamla jobbs kamratförening i februari, för jag vet att det finns pengar till det där också.  

Typ så. Nu ska mascaran på. Tjohoo.

(Jag funderar på ett köpstoppsår. Det vore en enorm utmaning för mig. Jag gillar inte utmaningar jag inte ror i land, alltså måste jag fundera.)

Inga kommentarer: