Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 28 november 2022

Sitter i min nya stol

 och funderar på om den verkligen funkar för mig. 

Den är inte så låg som det beskrevs och det var ju det jag ville ha. Jag måste ta kontakt med företaget som sålde den till mig, den var svindyr och att behöva sitta med pallar känns sådär när jag var så himla nog med att höjden skulle vara rätt.

Sedan är en stol förstås en vanesak, det förstår jag också. 

När jag satt i bilen tidigare idag på väg hem från solningen tänkte jag på att om jag drar tillbaka stolen max skulle jag kunna skriva i bilen, så bekväm känns den. Det är ju samma känsla jag är ute efter i kontorssol. 

Jag får väl helt enkelt åka dit och provsitta.

Igår hade jag en så himla mysig dag med Jonathan och Linnea. Vi handlade, lagade mat (de gjorde), klädde granen (de gjorde) och sedan såg vi julfilm och åt massor av godis. Min insats bestod i att betala för kalaset. Bra deal!







Alltså, Linneas bruschetta är något alldeles extra!
Sedan åt vi så god Entrecôte och sallad på tomat, ruccola och parmesan, och till dessert  serverades veganglass.  
Jag hade köpt glögg med den glömdes bort. Istället drack vi cola och julmust. 


Jag funderar på kost och psoriasis, jag ska försöka hitta undersökningar som säger något om det. Det skulle inte vara ett dugg problem för mig att äta färre snabba kolhydrater om det spelar roll, det gör jag ju gärna. Och ofta redan nu, även om jag, som igår, gör stora undantag.

En test i tre veckor, för att se om det har någon effekt? Julskinka men inget vörtbröd, typ. Nu solar jag ju och tar kortison, så det kanske också funkar till sist, men att testa ren lch (minus extra fett) och syrade grönsaker kanske är värt att prova? Det är ju helt naturligt och ofarligt i alla fall. 

Kosten måste lira med min mage, så är det, och lågkolhydrat är svinbra för mig. Allt här handlar om mig och ska inte ses som goda råd till någon annan. För magar verkar det vara extra viktigt att hitta det som funkar för just en själv. 

Alla jag pratar med på psoriasisföreningen är rätt säkra på att det var min divertikulit som utlöste det här utbrottet. Kraftiga infektioner (jag hade ju skyhöga infektionsvärden) har ju den effekten på den här sjukdomen, tyvärr. 

Jag brukar säga att jag har varit fri från det i 40 år, men det är inte helt sant har jag kommit på, för jag hade det i örat i säkert nio-tio år, utan förstå att det var just det. Jag har behandlats för hörselgångseksem, men det är svårt att skilja åt har jag förstått, och det var ju först med kortison som det blev bra. PÅ TRE DAGAR. Så jobbigt som det har varit i alla år borde jag förstås ha gått till läkare tidigare, men har ju inte kopplat det till min psoriasis eftersom den har varit borta i alla år. Om hörselgångsinfektionen sa läkaren att den säkert kommer tillbaka. Då är det ju tröstlöst att gå dit igen, tänkte jag. 

Att jag fick bukt med det känns som ett UNDER faktiskt. Örat ser nu ut exakt som det andra. Tidigare hade jag en vansinnig klåda, eksem runt hela örat flagor som ramlade av, och ibland svullnade det upp. 

Så glad att slippa det!

Det var det, måndag. I morgon kväll ska jag föreläsa på Huddinge bibliotek. Det ska bli kul!

Önskar er en finfin vecka!

Inga kommentarer: