Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 19 november 2022

Vilken tur jag hade som missade snökaoset runt Kalmar.

 Istället njuter jag av det vita hemifrån, utanför fönstret. Det ska komma mer i morgon.



Idag har jag jobbat i huvudet med redigeringen och börjat skriva på nästa projekt. I morse laddade jag kylskåpet så jag klarar mig ett tag. Åkte till Ica Maxi innan snön kom, vilket var begåvat för nu är det snorhalt ute och jag behöver inte röra mig härifrån förrän måndag eftermiddag då jag ska sola igen. Och lämna in bilen. Igen. 

Jag tror att jag klämmer in en feelgood mellan andra Fjällbackaboken och skrivandet av den tredje. Jag tänker att båda manusen ska vara klara sista augusti. Det är optimistiskt men jag vill ju dubbelskriva i år och ett par år framöver. Hur förlaget sedan tänker utgivningen vet jag inte, det blir deras sak att lösa. Jag vill ge ut två böcker per år, och om mitt förlag inte fixar det så finns det ju andra förlag. 

Hade ju en idé om att skriva trean direkt men är inte sugen på det så jag tar en av det nya kontraktets (har en ny tvåboksdeal) böcker istället. Jag känner för att skriva en varm och härlig bok som dessutom är ROLIG. Lite tillbaka där jag började en gång i tiden. Vi får väl se om jag lyckas med det eller inte. Tycker att det känns inspirerande mitt i familjeberättelsen från Fjällbacka.

Det var det, lördag i förorten. Bra dag, så här långt. I morgon är det redigering på schemat igen. Upp 8, sätta på kaffe, börja jobba halv 9. Tänker att 30 sidor är rimligt i morgon. Deadline är nästa söndag. 

Tjohoo



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Vi har sluppit snön hittills. Det är jag tacksam för.
Lycka till med skrivandet!

Åsa Hellberg sa...

Det verkar vara längs med hela östkusten till norra Stockholm (som inte har fått lika mycket som södra). Oskarshamn har ju fått galet mycket.