Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 20 november 2022

Snön har vräkt ned i natt

 och än är det inte slut, tydligen. Det är blött, det ramlar från träden nu och jag tog en promenad och det klafsade mer än något annat, men det är mycket snö så det tar nog ett par dagar av töväder för att den ska försvinna. Det är väldigt fint när man tittar ut från mina fönster (som bara vetter åt ett håll.)






Skidbyxor över joggingbrallor, fleecetröja under anorak och korta svinvarma moonboots som jag köpte på rea förra året. Mössa vantar och halsduk.



Utanför min dörr.




I morgon måste jag köra igen, så hoppas på bättre väglag då. 

Jag klarade mina 30 sidor idag i alla fall och siktar på lika många i morgon och på tisdag. Då har jag tagit mig igenom manuset och förändrat en hel del av det som Teresa bad om, men långt ifrån allt. Jag har massor att skriva till dessutom, så när jag lämnar manus om en vecka kommer det inte alls att vara så bearbetat som jag hade önskat. Men så är det när livet kommer emellan. Jag hoppas bara att jag står på benen genom nästa redigering då jag återigen har 6 veckor på mig. 

Än så länge har jag ingen känsla för helheten i det här manuset, och det kanske jag inte brukar ha heller, jag minns inte (!!) vad jag har känt när jag har gått igenom mina 17 (!!) tidigare manus.

Jag insåg just att den första boken i mitt nya avtal på två böcker, kommer att bli bok 20. Coolt. Det såg man inte riktigt efter Casanovas kvinna, 2009. Eller efter bok 2, Sonjas sista vilja, 2012. 

Det var det. Nu ska jag laga mat, och i bakgrunden ha på Downton Abbey (serien) som även denna gång tidsmässig stämmer bra överens med min Fjällbackaserie. Det spelar ingen roll att det utspelas i olika länder, eller andra samhällsklasser, det går ändå att plocka upp något. 

Typ så, denna hemmahelg. 

Hoppas ni också har det bra!


Inga kommentarer: