Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 30 november 2022

Blandad kompott i Farsta idag.

 Jag jobbar såklart, har just skrivit en säljtext som nu ska bollas fram och tillbaka mellan mig och redaktör Lena, och sedan har jag solat, packat ihop skrivstolen som jag inte kan ha, och måste fixa någon form av spännband att sätta runt kartongen. Sedan ska jag komma på hur man fraktar tillbaka den till företaget.



I morgon bitti ska jag till Ikea och köpa en ny, och jag har precis beställt någon som kan komma hit och montera den (350 kr). Det är det värt för att få alla skruvar ordentligt ditsatta och slippa fler kartonger som mina händer skriker av att ta i. De tar med sig emballaget. 

Nu har jag smörjt in mig (igen), satt på mig plasthandskar och väntar på tillbakaspel från min redaktör.

Igår beställde jag sidenhandskar som jag tänker är perfekta under vinterns vantar. Till min förvåning sa sköterskan idag att jag ju kunde ha bomullsvantar på händerna, men det är nästan värst för det drar ut minsta lilla fukt som kan finnas i huden. Jag har testat, det är bedrövligt. Tunna i plast är bättre över insmörjda händer. Just nu skriver jag med dem på, så det funkar en stund i alla fall. Känns inte lika härligt under handskar/vantar, dock.

Lchf-omgången är uppstartad, vilket betyr noll socker, vetemjöl och den här gången ska jag utesluta mjölk. Just det sista gör ont i hjärtat för jag älskar ju yoghurt och grädde, i morse åt jag ost och skinka och osten måste jag ju också släppa. Men jag hade inga ägg hemma och då visste jag inte vad jag skulle äta till frukost. Jag orkar inte åka och handla nu, så det får bli ost i morgon bitti igen om jag inte klarar mig fram till lunch. 

Till lunch idag ska jag äta surkål, surad rödkål (heter det så, blanda med andra grönskar, och stekt korv. Det är ju till och med nästan gott! TACK OCH LOV är jag inte kräsen. 

Jag har funderat hela dagen på om det är tisdag eller onsdag, men tydligen är det onsdag. Helt galet vad hjärnan inte hänger med emellanåt. 

Igår gick min vardagsväska, en handledsväska från Stella McCartney sönder, blixtlåsets lås åkte av och jag antar att man måste byta hela kedjan. Jag vet inte hur mycket det kostar, men då tappar jag funktionen med handledshandtaget. Jaja. Den är utsliten, har använt den så himla mycket. Den har hängt på handleden mest hela tiden. Kanske finns någon udda kvar på någon sajt någonstans. Jag har inte sett den på väldigt länge. 

Och idag har jag ont i hälarna, och tänker att mina zebraboots, också gamla och slitna här och där, kanske har gjort sitt. Jag hade dem igår kväll på föreläsningen jag gjorde i Huddinge.

Eller så är det mina fötter just nu. Jag älskar de bootsen och behåller dem såklart, men ska tänka på det tills fötterna mår bra igen. Jag tror inte någon förstår hur mycket jag längtar efter det. Och fortfarande är jag hoppfull, jag förstår inte hur man är motsatsen. Kanske tur det. 

Typ så, en rätt bra dag så här långt. 



Inga kommentarer: