Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 7 november 2022

Nu är det slutuppdaterat om ryggskottet.

Ryggen är verkligen min akilleshäl och jag vet inte om jag pallar att få ett sådant här hemskt ryggskott igen (det gör jag ju men bara tanken på det är hemsk). Det verkar ju som om det bara blir värre för varje gång. Men det är som det är med det. Jag måste träna. Punkt!

Idag ska jag tillbaka till bilfirman 9.30, och få på en list som har saknats runt den nya vindrutan och sedan hem och jobba.

Jag tänker att jag framåt ska varva varannan dag träning, varannan dag sol, de dagar jag inte har något annat på schemat. Med mitt träningskort måste jag vara klar kl 15.00 varje dag (måste kolla) och då jag jobbar bäst på förmiddag/morgonen, är det kanske bra om jag tränar kanske vid 14? Jag har ju tänkt att jag ska träna styrka mest nu, vi får väl se hur jag hittar i gymmet. Det finns säkert någon man kan anlita för att få en instruktion.

Sedan måste jag googla förebyggande ryggövningar jag kan göra hemma, de gånger jag inte kan träna på gymmet. Plankan, men sen då? Man måste ju ändå älska Youtube, för där finns massor att hämta. 

Jag är väldigt förtjust i rutiner och planering, det är min grej. Sen ska jag följa det också, även det som jag inte gillar och då måste komma ihåg vad som är nödvändigt. 

Tänk om jag nästa gång får ryggskottet när jag har planerat att göra något som jag har längtat efter, som att åka till Fjällbacka och cykla till exempel. 

Eller planerat en kostsam utlandsresa.

Nu bokade jag ju av Kanarieöarna, men det betyder inte att jag inte kommer att resa dit. För tänk om ryggskottet kommer en morgon när jag ska resa iväg på en treveckors arbetsresa till solen? Eller till New York eller London, som jag längtar till. Eller min biltur genom Norge, som också finns på önskelistan. 

Just det, där har vi motivationen! Eller HOTivationen. Tränar jag inte kommer det kunna hända.

Jag följer några kvinnor, amerikanska (med allt det innebär), på Instagram som har förändrat hela sitt träningsliv och med enorma resultat. De är så muskulösa, trots att de är från min ålder och uppåt. Nu tror jag att de ägnar mycket tid åt kosten också, och det är jag inte intresserad av eftersom jag till 99% äter helt rent (som i att jag vet vad jag stoppar i mig och som funkar med min mage). Jag behöver inte SE musklig ut, däremot känna mig stark. 

Typ så, denna måndagsmorgon när vädret i Farsta är GRÅTT!



8.36 måndag den 7e

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det är verkligen grått här också idag. Riktigt mörkt. Hoppas ditt ryggskott är det sista!

Åsa Hellberg sa...

JA, hoppas det. Tack snälla.