Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 23 juli 2023

Jag har varit låg ett par dagar.

 Knä öra och väder knäckte mig till sist och därför var det ett superdrag att åka hit till Farsta i några dagar längre än jag hade tänkt från början. 

Nu blir det annorlunda när jag kommer tillbaka till Fjällbacka. Jonathan och Linnea kommer, och vi ska umgås med släkten, Jonathan längtar efter sina kusiner, vi ska åka på små turer till bland annat Smögen och kanske åka båt Väderöarna om vädret är okej, äta middagar ute och hemma, spela spel och en kväll har jag bokat dem som bollplank för att få nya idéer. 

Någon gång skulle jag vilja testa att skriva krim. Linnea är besatt av true crime och Jonathan är extremt fantasifull. Det passar ju mig UTMÄRKT att bolla med dem en kväll. Sedan är min bästis Helens dotter och måg poliser, dessutom rätt nyexade, vilket är galet bra. De kan all terminologi, ju.

Det är ju roligt att testa nytt, tycker jag, och allt som är en utmaning är kul.

Idag jobbar jag med karaktärerna i nya boken, det är främst det jag har fått som feedback. Allt annat håller finemang enligt min förläggare. 

Det är många karaktärer och det gäller att skilja dem åt, och idag ska de få varsin sida i ett dokument där de är noggrant beskrivna. Sedan ska jag gå igenom en karaktär i taget i manuset. Det är nytt för mig att jobba så, men tror att det kan vara kul. 

Jag haltar inte längre, märkte jag idag. Det är ett framsteg! Igår under resan hem var det lite jobbigt, men tydligen blir det bättre dag för dag. Hurra för det! Örat är också bättre, jag hör fortfarande sämre men inte den där konstiga höga frekvensen där alla lät som om de sugit i sig helium. Nu hör jag bara dåligt, och det kommer säkert också att gå över. 

Det var det. Söndag. Bra dag, så här långt!



Inga kommentarer: