Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 21 december 2018

Jag känner mig lite stressad nu ändå.


Jag behöver köpa fler klappar, städa och göra fint innan jag hämtar Jonathan och Linnea på söndag morgon då vi traditionsenligt ska julhandla på en Ica Maxi någonstans.

Tvättmaskinen är igång och det ska in en tvätt till senare idag. När den första är klar, går jag till Liljeholmen har jag tänkt. När jag är klar där, har inte en aning om hur lång tid det tar, ska jag slänga sådant som nu bildar en hög i hallen och sedan i alla fall börja städa.
Det troliga är väl att jag är trött då, om jag känner mig själv, och då måste städningen skjutas på morgondagen.

Men jag har 26, 27, 28, 29e på mig till Flanagans, sedan 30, 31 och 1a till Sexstrejken. 
Det borde gå!

Min semester börjar den 2a, då jag hämtar nycklarna till lägenheten.
Just den dagen ska jag försöka hitta allt i huset: cykelrum, sopsortering, tvättstuga (ska finnas i min port, hurra, även om jag nu har egen maskin). 

Det finns två ingångar, men de flesta använder den övre (på sjätte våningen) som vetter mot Farsta centrum. Den andra, som är postadressen, ligger i bottenvåningen där också garaget återfinns.
Jag ska ställa mig i kö dit, så länge får jag parkera på gatan och försöka hålla reda på städdagarna.

Den 3e börjar jag min egen lilla flytt och den kommer att pågå fram tills den 7e (tror jag) då målarna ska börja. Om de verkligen behöver hela veckan återstår att se.
Det mesta av det jag tänker flytta själv (badrum, kök och kläder) borde vara på plats då i alla fall.

Kanske har sofforna kommit också, men dem får jag helt enkelt bara skjuta åt sidan. Rummet är så stort att det ska funka. Jag har en hel vägg som bara är kök (som inte ska målas) så där kan de ju stå.
När målarna är klara ska jag tapetsera min lilla hall. Det ska bli kul!
Och då behöver jag en högre stege. Kanske 4 eller 5 steg. Med den jag har idag når jag inte ända upp till taket.

________________________________________________________________________________

Skandal: ingen kanal sänder Love, Actually under julen. 
Nu tänker jag se den ändå, via SF-Anytime, men många har ju inte tillgång till det.

En annan film som släpps på DVD (alltså Itunes och SF-Anytime för oss som kan streama), är 
Crazy rich asians


som har fått så otroligt bra betyg över hela världen men som aldrig gick upp i Sverige. En romcom och publiken har varit lyrisk. 
Jag har enorma förväntningar på den!
Får se om jag ser den senare idag.

_______________________________________________________________________________

Det var det, tre dagar innan jul.
9.30 och det är fortfarande mörkt ute. 
Igår blev det inte ljust, det kanske det inte blir idag heller.

Jag längtar inte så mycket efter ljus som efter att bli brun.
Jag är blek, tjock och i min sämsta form någonsin fysiskt.
Det blir det ändring på när jag flyttar.
Tjohoo!





1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Jag letade också efter Love Actually igår. Inte konstigt att jag inte hittade den någonstans!