Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 30 december 2018

Har vi pratat om det obefintliga, ändå så använda ordet TÄNKET

SAOL vägrar befatta sig med det och jag förstår det för det är inget ORD
Ändå hör jag det hela tiden, senast i Rapport. Då gällde det miljötänket. Det där obefintliga ordet smyger sig in överallt och jag tycker bara att det låter korkat.

Vad säger ni? Använder ni det? Säger ni "det tänket"?

Jaha,
det var tur att jag skrev några sidor tidigt idag för sedan somnade jag och kom inte igång igen.'
Men nu är det tidig nyårsaftonsväckning och jobb så länge jag bara orkar.
Jag handlade min nyårsmeny idag, så jag slipper gå ut i morgon.

Jag ska bjuda mig själv på sparris med parmesanost till förrätt och lövbiff med persiljesmör, ruccola och parmesan till varmrätt. Till denna anrättning serveras vatten.
Någon dessert blir det inte, men är jag bara mätt är jag heller inte sugen.
Jag har lätt för att ge upp socker numera och det är ju skönt när jag vill bli lite hälsosam igen.

Min lägenhet ligger mot en innegård och några fyrverkerier ser jag inte härifrån.
Jag kanske går ned till kajen. Vi får se. Jag tycker om att titta på fyrverkerier men ser dem gärna på avstånd.
Man kan också gå upp på kullen bakom mitt hus, som jag skulle tro att många gör det. Där finns en utsiktsplats som nog är full av folk eftersom man ser långt som tusan.

Jaja.
Det blir nog som det brukar: Jag bestämmer mig för att ta mig ut nästa år.

4 kommentarer:

Simona sa...

Gott nytt år! Här blir det bio, hämtmat och vatten. Älskar att slippa baksmälla på Nyårsdagen. Nytt år - wohooo!

Åsa Hellberg sa...

Wohooo! Ska ni se Mary poppins?

Annelie sa...

Tankesättet heter det ju! Irriterar mig på det varje gång jag hör tänket...

Åsa Hellberg sa...

TACK Annelie!