Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 20 mars 2023

20e mars.

 Idag når jag 50 000 i mitt manus, och i första utkastet räknar jag med att ha ungefär 75 00 på pränt, det betyder 25 000 till på 11 dagar. Det borde jag klara om inte livet sätter käppar i hjulet. 

Under den här perioden fram till 1a april, ska jag vara ledig en dag, 1 och 2a april vill jag deklarera så det är klart, och den 3e får jag tillbaka sista redigeringsrundan på bok 2. 

I tre veckor ska jag ägna mig åt den redigeringen, bland annat i Fjällbacka i påsk (plus de dagar efteråt som jag är kvar där).

Förra gången fick jag lappsjuka i Fjällbacka (det kanske man inte säger numera, i så fall ber jag om ursäkt. Säg gärna till mig i så fall!), det hoppas jag att jag klarar mig från den här gången. Det är ljusare nu, samhället lite öppnare med krogar och butiker. När jag var hemma senast var Coop öppet, det var allt. Kanske apoteket. Kanske en lunchrestaurang. Men det var mörkt och folktomt och jag ville hem. 

Jag har en pensionsfråga för den som kan sådant.

Tidigare har ju jag varit anställd, vilket betyder att jag då tjänade in till en tjänstepension. 

För att få ta ut den till 100% måste man ha slutat arbeta helt, men även om jag slutar arbeta kommer det förmodligen att trilla in lite pengar varje år i royalty, vilket väl ändå får anses som arbete. 

Och om jag arbetar tills jag är 80, kan jag inte ta ut min tjänstepension förrän då?

Det är lite knepigt och snårigt när man har en enskild firma och inte ett AB. Jag hittar inte info om oss som har både och: anställning då och enskild firma nu. 

JAJA, det är långt kvar, i alla fall 2 år innan jag ens får lov att ta ut allmän pension. 

Men det är mycket att lära sig, tycker jag. Min kompis Helen stoppar den allmänna pensionsutbetalningen när hon jobbar för att den ska räcka längre. 

Det är av henne jag har förstått att 

1. börjar man ta ut tjänstepension så kan man inte stoppa den. 

2. Man får inte jobba om man tar ut den, och kan då bli återbetalningsskyldig (har jag för mig.)

Där har vi det, dagens fundering i Farsta när klockan har blivit 10 och jag inte ens har BÖRJAT jobba.



Fikar inplastad!
 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det är ju många som jobbar fast de tagit ut pension? Så det undrar jag om det är rätt där. Tar man inte ut den fryser den ju inne. Ring Pensionsmyndigheten så du får rätt svar.
Lappsjuka tror jag man säger än, eller menar du att någon kan bli kränkt🙄? Det har jag inte ens tänkt på, men så är jag också ett par år äldre...

Åsa Hellberg sa...

Ja, fast tar man "tidig" pension, så gäller i alla fall det där med tjänstepensionen och hur mycket man får jobba. Men jag måste kolla var som händer om man går vid 67, som ju gäller mig.