Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 1 mars 2023

Kliande, eller kanske mer svidande, i båda ögonen.

 Men vet inte varför. Tredje dagen. Den första dagen var det som om de var svullna (syntes inte, kändes bara), exakt som om jag hade gråtit under natten. Det hade jag inte, vad jag vet, och gråt-svid brukar ju gå över men det här satt i hela måndagen.  

Igår morse och förmiddag kände jag ingenting, och inget hemma hos Helen, utan först när jag kom innanför dörren här hemma. Och i morse var det också svidigt igen. 

Så nu har jag slängt ett par blomväxter, får se om det hjälper (minns inte namnet, små söta med rosa blommor. Kalanchoe (Våreld) såg jag nu att de heter, men efter googling känns det som om de inte är allergiframkallande). Det känns i alla fall som om det är något i luften, snarare än i maten jag äter.

Jag har tagit Loratadin, och tror det hjälper lite i alla fall. De som har pollenallergi börjar ju reagera nu, men det har jag aldrig haft och varför bara här och inte hos Helen?

Någon som känner igen sig?

Jag ska till min läkare nästa vecka, äntligen, och ta prover för att kolla hur den 61-åriga Åsapåsa mår på insidan och om svidet är kvar ska jag förstås ta upp det med henne. Kanske dags för en pricktest, typ.

Idag är det JOBB igen, så kul, jag är på HUGGET. 

Lite hyper fortfarande men får väl bara acceptera att det är så det är. Jag sover så gott, vaknar av drömmar 8 timmar senare, och idag var jag på vift med paret Wells. Häromdagen drömde jag om mitt ex (som jag skrev första boken om) och vi var som vanligt goda vänner. När jag drömmer om honom står vi alltid på god fot, han har gått vidare med en ny kvinna och det finns inget som helst mörker mellan oss. Fint ändå. Jag hoppas ju att han mår fint och tar hand om sig. Vi hördes senast, tror jag, när jag fyllde 50. En hälsning bara. Han fyller år på samma dag. 

Anyhow:

Jag måste också handla idag för mina grönsaker, som jag kanske äter ett kilo av varje dag (främst fryst blomkål, spenat och broccoli), är slut. 

Det finns fortfarande en hel del kvar för mig att testa (utöver socker, mjölkprodukter och sädesslag), som till exempel tomat och paprika. 

Jag låter också bli ägg, trots att jag klarade det på Kanarieöarna. Men jag tycker att jag får ihop bra näring ändå, eftersom jag ju äter en hel del olivolja på grönsakerna, äter lax, kyckling och i och för sig färdiga hamburgare vars innehållsdeklaration jag inte har vågat titta på. De var nödproviant i frysen och visade sig vara SÅ goda att jag köpt hem fler ... och ätit och NJUTIT. Men jag äter dem inte med bröd utan mer som pannbiff med sockerfri lingonsylt som jag har spetsat med honung. 

Och så äter jag ju massor av grönsaker, och mitt älskade rotmos (bara på kålrot och morötter) och annat som man kan slänga in i ugnen. 

Spenat. Hur nyttigt är inte det? Det vet ju varje grimaserande barnunge! Älskar spenat med lite citron, olivolja och salt. 

Dessutom har ska jag börja äta D-vitamin igen som jag gjorde ett uppehåll med ett tag när jag solade. Snart ska jag förhoppningsvis kunna sitta på balkongen, men så länge kör jag på. 



Upp och ned, men ändå. Kollade innehållet och det är BARA nötkött, salt och peppar. HURRA!



Där har vi det. Hyper och svidiga ögon. Ändå bra dag så här långt!

Ps en ung tjej vann just 2.5 miljon på Fyran. Så kul! Hon sa innan att hon vill in på bostadsmarknaden och nu fick hon ju en galet bra kontantinsats. Hurra!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har i många år haft 2 sorter Hoya (Porslinsblomma) i köksfönstren. Plötsligt fick jag ont i halsen, irriterade ögon och rinnande näsa! Det försvann när jag till slut placerade Hoyorna i olika rum!!
Havtornsolja är bra för slemhinnorna och har hjälpt mig mot klåda och sveda i ögonen.
/ Carin

Åsa Hellberg sa...

Tack Carin!