Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 13 mars 2023

Måndag, jag har tagit bort ALLA markeringar i manus,

 och det är en fröjd att läsa/redigera när det är RENT från allt. 

40 sidor idag, men det är för lite, så i morgon behöver jag gå upp tidigare om jag ska få till de 60 som är målet. Deadline är söndag kväll, men jag är gärna klar redan på lördag så att jag hinner sätta ny fart med att skriva på trean som jag inte kommer att hinna innan jag har skickat manus 2. Torsdag och fredag är jag ledig eftersom jag ska göra grejer mitt på dagen och då hinner jag inte jobba. 

Jag var på visning i Hökarängen idag (strax norr om Farsta), och lägenheten var supermysig. Husen är från 40-50 talet i hela Hökarängen och de är stambytta sedan typ 7-8 år. Som jag skrev häromdagen så bodde jag ju när jag gravid och fram tills Jonathan fyllde ett år, och trots att lägenheten var exakt som den jag hade kändes den här mindre. 

Hyran där (en liten tvåa) är på 6300, det är drygt 3000 mindre än här. MEN. Parkering! Jag tror att det skulle bli bekymmersamt. Man kan nog parkera på gatan men jag ser framför mig hur man skulle åka varv efter varv och leta plats. 

Om jag verkligen vill få ned mina månadskostnader, så behöver jag också sälja bilen och lösa in lånet och istället köpa en kontant (för billös kan jag ju inte vara). Om jag kommer ned 3000 i hyra, 2200 i billån och 1200 i garageplats, är ju det en hel del av de 20 000 jag har i fasta utgifter nu. 

Jag tycker att de där tankarna bara är stimulerande, jag sitter ju inte alls i sjön utan vill bara vara förberedd om det blir sämre tider. 

Nu har jag bara plats 14 i kön, och jag tror att damen som har förstaplatsen vill ha den. Hon berättade hela sitt liv för en annan kvinna när vi väntade på att gå in, så jag vet var hon bor, vilken storlek hon har på lägenheten hon bor i nu, hur länge hennes mamma bodde i Hökis, var hennes barn bor OCH att hon är först i kön. Och nej, hon ställde inte en enda fråga till den andra, för henne okända kvinnan, utan babblade bara på om sig själv. 

Sådana där ensidiga konversationer är intressanta, tycker jag. 

JAJA. 

Måndag, klaffsig dag ute i tö/snö och regn, men finfint här inne. 

I morgon ska jag upp ÅTTA!


Bilden är från serien jag kollar på Svt Play. 2 singlar och Colin. KUL och kvick serie.




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Då blir nog lägenheten hennes. Men alla visningar är nyttiga. Ha en fin tisdag!

Åsa Hellberg sa...

Tack detsamma!