Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 5 mars 2023

Det är så lätt att fastna i research,

 och egentligen vill jag inte det utan driva på framåt och kolla fakta efteråt. Just nu är jag inne på toaletters vara eller ickevara. På tjugotalet började man bygga in det i flottare lägenhetshus och villor, men de allra flesta pinkade på potta och hade dass på gården, eller skithus där de satt på rad. Då fick man inte vara knusslig med privatlivet. Min huvudkaraktär hade nog inte ett BADRUM. Fan. 

Det är sånt jag håller på med. I boken jag redigerar har jag markerat allt som ska kollas med XXX och det måste jag börja göra i bok 3 också, annars fastnar jag som jag gjorde igår då jag inte kom någonstans egentligen trots att jag jobbade hela dagen. Jag letade fakta (som jag inte hittade) och idag måste jag komma vidare. 40 tusen har förstås gått åt fanders tack vare det, men 37,5 borde jag i alla fall kunna nå om jag använder XXX istället för att gräva ned mig i golvbrunnar ...

Vasaloppet går för fullt i bakgrunden. Jag älskar Dalarna där jag ju bodde mellan 1983 och 1986 innan jag började flyga. Första gången jag kom till Stockholm för att jobba var sommaren 1984, mellan två skidsäsonger. En sommar som servitris på Vaxholms hotell. Jag har aldrig längtat till Sälen mer än jag gjorde då. 

40 år nästa år. HERREGUD!

Det var det. Nu återgår jag till XXX 1924. 



Balkong 2023. Jag vädrar sängkläder, som jag gör varje dag när det inte regnar. 
Jag hatar sömnlukt, och byter lakan minst en gång i veckan. 5 dagar är perfekt. 


Inga kommentarer: