Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 26 mars 2023

Jag tänker på trender,

när de skapas och när man ska hoppa på dem respektive se när de är över.

Just nu gillar bokbranschen historiska romaner. Jag är ju med på det svepet med ytterligare två böcker, den i år och nästa. Då har jag skrivit historiskt i sex böcker på rad. 50-60 i Välkommen till  Flanagans, 70-80 i Kvinnorna på Flanagans och 90-00 med den sista, Nya tider på Flanagans. Och sedan 3 i Fjällbackaserien. 

När jag släppte första Flanagans (2019) var inte historiskt på tapeten som det är nu, när massor av romaner utspelas i dåtid. Jag hoppas att det fortsätter vara populärt för jag vill nog skriva mer om då. Och jag vet vilken tid jag vill skriva om men det tänker jag INTE berätta här!

Men först ska jag återgå till nuet i två böcker, och vi får väl se vad jag vill skriva efter det. Jag tror att jag vet men jag är inte säker. 

Just nu kan jag inte skriva alls känner jag, alltså är jag klar för idag. Jag nådde målet på 62,500 i alla fall. 

FEM dagar kvar till deadline av trean, hur tusan jag nu ska få ihop det! 

Till helgen, när jag har skickat manus, ska jag i alla fall momsdeklarera, så att jag slipper det när jag ska årsdeklarera eftersom båda har deadline i maj. När jag kommer tillbaka från Fjällbacka den 14e april, ska jag deklarera hela året. 

På söndag kväll ska jag äta middag ute med Jonathan och Linnea, det blir ett bra sätt att fira manuslämning.

Där har vi det. Veckoplanen!

Jag har också, för säkerhets skull, bokat ett hotell i New York. Man vet ju aldrig, jag kanske bara DRAR!

Nu ska jag äta sötpotatis och något till, vad det nu blir. 



Jag kollar Downton. Runt om tv:n hänger bilder på tjusiga filmstjärnor och över bilder från MoMa och Metropolitanmuseet i New York. På sidan min favvismussepigg gjord av Jonathan och under min, kanske första, leksak: en katt med ett snöre att dra i så att kattens ben rör sig.  

Hejhej

Inga kommentarer: