Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 10 mars 2023

Jag kollade mina prover igår, på 1177.

 Sedan tidigare har jag legat på gränsen för högt hb, och nu låg det över, tillsammans med ett annat blodvärdesprov.

Men det lågt också en jämförelse med förra gången jag testade det, som var när jag låg på sjukhus för min tarmficka och då var alla prover låga. Just den dagen drack jag massor av vatten, för jag fick inte äta och minns att jag gick och fyllde på mitt lilla plastglas hela tiden. 

Och det slog mig hur lite vatten jag dricker om dagarna. Mest dricker jag kaffe. Max 2 glas vatten, oftast bara ett, när jag tar min magmedicin. Jag dricker inte när jag äter. 

Så från och med idag ska jag komma ihåg vatten, vare sig jag är törstig eller inte, och sedan får jag väl se om läkaren tycker att vi ska testa varför mitt blodvärde är över gränsen. Hon kanske inte tycker att det är högt nog att ens diskutera. 

Sedan är mitt kissprov över gränsen. Det ska ligga på max 7 och mitt ligger på 7, 5. Det vet jag inte heller om man kollar vidare på. 

Åsa-status inombords. Jag känner mig piggelin i alla fall. 

Igår var Helen och jag på PREMIÄR och vi hade så kul. Först åt och babblade vi på Tranan, en klassisk krog på Odenplan, och sedan sneddade vi över torget till Intiman där The full Monty, spelas. Riktigt kul. Utspelas på 80-talet, i England, och handlar om några män (och deras kvinnor) som inte får jobb och bestämmer för att göra en Chippendale, och strippa för att få in pengar. 

Bra musik, bra artister och vi hängde verkligen med. Helen är extremt svårflirtad när det gäller musikaler, men hon tyckte att det var så roligt. Kanske var det extrakul för oss som var med och var unga på 80-talet. 









Ikväll ska jag också ut, med Jonathan. Vi ska först äta gott och sedan gå på konsert med Michael Bublé på Avicii Arena. Jag ska åka dit och parkera bilen, och ta tunnelbanan till Gamla stan och promenera därifrån på förmodligen snöiga gator till restaurangen La Boca Doce. Man får vara försiktig i Stockholm just nu för det ligger mycket snö på taken. Igår i Vasastan var det superslirigt och svårt att gå, samtidigt som man ville ha koll på taken. 

Det var det. Jag ska jobba lite (tusen räcker, det borde ta max en timma), laga mat och duscha. Är laddad för ikväll, det enda jag undrar är om jag verkligen orkar sminka mig en dag till, men det gör jag förstås. 

I morgon är det Mello och sista dagen på min UTÅTRIKTADE vecka och då ska sminket också på, såklart. I CAN DO IT! 

Sedan ska det ju inte på förrän på fredag om en vecka då jag ska på supertrevlig lunch när Simona släpper sin efterlängtade bok. Det ser jag så mycket fram emot. Jag har laddat med att läsa ett par Bridgerton eftersom jag älskar historisk romance. Och särskilt älskar jag Simonas. 

Tjohoo!


Inga kommentarer: