Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 25 mars 2023

Frunchat, och ska strax dra igång dagens beting.


Var rätt övertygad om att jag vid den här tiden skulle varit igång, men fick för mig att jag ville sola idag, vanligt solarium (som jag inte har en aning om ifall det fungerar eller inte), och när jag kom hem var jag hungrig. Men NU ska jag alldeles strax dra igång.

Det blev väldigt sent igår också, en av mina typ fem bästa vänner (sedan vi var 12) ringde från Söderköping och vi pratade nog en timma, så jag kom inte igång förrän 14 kanske. Men det gick bra, 2500 klararades av, och idag har jag samma beting. Kaffet är upphällt, bananen uppäten och det finns inga hinder som måste undanröjas. 

Hoppas att ni får en fin helg, här vräker snön ner just nu. Backen utanför, som var helt kal för en timma sidan, är nu täckt av snö. Men det är plusgrader så det försvinner nog lite snabbt.

På fredag ska jag byta till sommardäck, och dagen innan tvätta bilen. Då får det banne mig vara klart med snö och skit. Tisdagen efter nästa helg åker jag ju till min lilla lägenhet i Fjällbacka och firar påsk med att jobba. Hurra för det!



Det brinner i knutarna den här våren och definitivt i höst, och igår gjorde jag en uppskattning till min förläggare på hur en plan skulle kunna se ut och jag måste leverera nytt manus, det som jag inte har börjat på än, den 15 juli om vi ska hinna släppa den i januari. 

Då behöver jag börja skriva den tidigare än 24 april, som var min tanke. Istället får jag redigera och skriva parallellt som jag har gjort nu. Funkar finfint, ju, i alla fall om allt går som det ska, det vill säga PÅ RÄLS!

För mig är allt glädjande, mer än något annat, jag tycker ju aldrig att det här jobbet är ... jobbigt. Vissa redigeringar är tuffare än andra, men jobbigt? NÄ. Inte så länge jag får lov att ge ut böcker. Jag är för tacksam för det här arbetet för att känna något annat än glädje. 

Om förlaget skulle säga att de inte vill ha mina alster längre skulle det förstås bli ekonomiska problem för mig, men än är vi inte där och har jag tur hinner jag gå i pension innan det (eller samtidigt). 

Typ så, hejhej


Inga kommentarer: