Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 19 april 2023

5 sidor kvar, kanske,

 innan jag börjar peta i småorden. 

Naturligtvis har jag också hunnit sola på balkongen. Prio, för mig och min hud. Och hämtat beställda förvaringsväskor på Claes Olsson (som jag har packat jackor i), och köpt ett par t-shirts på H&M. 



Det är svårt att hitta PERFEKTA haunderkavaj t-shirts tycker jag (jag har ju nästan alltid kavaj, om jag ska göra något). Men de här hade en bra halsringning. Tror att det är träningströjor, men utan logga, och då funkar de snorbra.  99 kr st. 

Jag har ju tre favoriter, två svarta och en vit, från H&M som jag älskar och som är perfekta i ringningen. De är gamla som gatan och snart går de väl sönder. 

Sedan har jag växlat pengar, och försökt komma på vad jag ska ha på mig på flyget (och timmarna på Heathrow). Det måste vara snyggt OCH bekvämt. 

Än mer så på hemresan, eftersom det är en nattflygning. Då måste jag ha med mig en collegetröja och mjukisar i handbagaget som jag kan dra på mig ombord, annars blir det svårt att sova. I business kan man ju fälla sätet till en säng, vilket jag hoppas känns bättre för mig än att sitta halvlutad på min svanskota. Vi får se. 

Just svanskotan är ju läkt sedan flera år, men jag hade så svinjobbigt med den förr. Den är ju missbildad på mig, och om jag sitter för mycket på den, så får jag ont. Men inte som det var då, när jag i början av min författarkarriär satt i soffa med byxor vars söm gned mot min stackars kota.

Om jag blir för smal känner jag av den, det är bättre om baken är lite tjockare. Och sedan jobbar jag ALDRIG i jeans. För att bli av med det onda satt jag utan underkläder i klänning eller morgonrock, och mellan två sittkuddar i soffan så att min förlängda kota slapp att gnuggas mot kuddarna. Ektorp från Ikea var fantastisk att jobba i, måste jag säga. Inte lika bekväm att ligga i. Just nu har jag det tvärtom. Bästa liggsofforna, urusla att sitta i (för mig i alla fall).



Fyra dagar till deadline, och i morgon börjar jag leta upprepningar, lägga till lite ord och förhoppningsvis hitta fel. Nästa gång jag får tillbaka det är den korr, tror jag. Kanske något med smådetaljer först. 

På måndag börjar jag skriva på nya, igen!

Hurra!

Onsdag. Bra dag så här långt. 



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hoppas din torsdag blir lika bra som onsdagen!

Åsa Hellberg sa...

Tack, det blev den. Vädret är ju ljuvligt just nu! Lika fint hos dig, väl?