Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 10 april 2023

Att fokusera på redigeringen här

  var ett bra beslut. Igår fick jag massor gjort i mitt manus, och kommer förhoppningsvis ytterligare en bit innan jag åker till brorsans familj. 

I morgon hinner jag inte lika mycket alls, för då ska jag hjälpa mamma med lite grejer och själv försöka hitta ett litet sängbord eftersom pallen jag har nu är lite väl ranglig, på onsdag heldag jobb och på torsdag nästan en heldag. Jag ska föreläsa kl 17, och kanske behöver mamma skjuts innan det plus fix och don med mig själv, men borde ändå kunna jobba fram till en sen lunch i alla fall. Efter föreläsningen ska jag packa, och nästa morgon åka hem.

Då har jag förhoppningsvis gått igenom hela manuset. Återstår att kolla alla (j-vla) upprepningar och småord. 

Där har vi den. PLANEN. 

Det är helt galet vilken skillnad på dammighet det är här mot hemma, jag städar ju aldrig här, mer än dammar av och drar en dammsugare när jag åker härifrån (utan att det syns att det behövs).

I köket vid sängen samlas det damm, på samma ställe, men det är som om allt samlas just där, ingen annanstans.

Igår städade jag i alla fall badrummet. Där finns en glasvägg som ju får ränder från duschen och på andra sidan, från handfatet när jag står där och skvätter. Det tar en sekund att tvätta ett sådant litet badrum. 

Däremot saknar jag diskmaskin, så det ska jag beställa. En bänkdiskmaskin är för liten (men ser vrålstor ut på diskbänken) och måste gå hela tiden om den ska ta mina pannor och kastruller. Jag vill ju slippa diska, inte behöva handdiska någonting alls. 

Om det däremot blir en smalare golvmaskin, bryr inte jag mig om. Det får bostadsbolaget avgöra. En smal funkar, jag kollade på det igår.

Nu ska jag jobba, tjohej!



Jag kollar gamla dvd:er. Just nu någon samling av Barbara Taylor-Bradfords filmer.


Inga kommentarer: