Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 17 april 2023

Middagen blev inställd,

 för jag började springa på toa. Inte för att jag hade ont i magen, bara behov att springa, och då ville jag inte åka till en restaurang om det skulle bli spring där också. Dessutom är jag inte hungrig, det är man ju inte om magen larvar sig. Jag skulle däremot kunna tänka mig salta chips, det är det enda jag är sugen på. Kanske ska ta mig till mig lilla butik i rondellen, de kanske har. Eller, förresten, jag har sötpotatis, jag kan göra chips av dem (typ, i alla fall.)

Å andra sidan kan jag ev ha blivit dålig i magen pga mycket olivolja, men mest tror jag att det är bulkmedlet jag har köpt istället för mitt BÄSTA Inolaxol, som är restat fram till september (från nov 22). Inget är i närheten av det. Först sa de mars-april, nu säger FASS september. GRRR.

Det jag har tagit nu igår och idag, Visiblin, har SOCKER i sig. Jag äter inte socker, inte ens i bulkmedel. 

trist, men alltså inställt ikväll och jag kommer att ligga i soffan och vara lite utmattad.

Något annat som är utmattande är att man inte hittar rätt med mina glasögon. Idag tog det så lång tid att optikern fick avbryta och säga att jag får komma tillbaka i morgon då hon har bättre tid. Bäst såg jag utan glasögon (på ena ögat)! Men inte med vanligt fönsterglas, då ser jag sämre. Jag känner ju att jag behöver någon form av styrka, det är väl astigmatismen som gör det antar jag.

Nytt försök i morgon.

Bra idag: jag också bokat om min resa med ett tidigare plan, det kostade förstås, men det får det vara värt. Nu åker jag istället till London från Arlanda redan tio i åtta på morgonen, och får tillbringa typ 4-5 timmar på Heathrow, men det gör inget. Jag ska igenom säkerhetskontroller, har tillgång till vip-lounge, tänker äta något, kanske jobba lite. 

Mer plus idag: min förläggare ringde och nu har vi titel på sista delen i Fjällbacka-serien (som hon gillade mycket, hurra.) Manuset ska nu få vila till i höst (eftersom den ska ut först nästa sommar), för nu påbörjas ju arbetet med januarireleasen av den nya feelgoodserien som och också redan har fått en TITEL!

Medan Teresa letar illustratör till omslaget, så jobbar jag vidare med innehållet. Jag skriver inget på det, som jag hade planerat att göra förra veckan OCH den här ... men jag hinner. I huvudet jobbar jag en hel del, faktiskt. Inte direkt med handling, men med karaktärer. Nog så viktigt i min värld. De börjar utkristallisera sig allt mer, med för- och nackdelar. 

Det var dagens rapport från soffan.



Min utsikt från soffan

Over and out.


3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Nej, en krånglande mage känns inte så lockande att gå på restaurang med. Väldigt många läkemedel som är restade nu för tiden. Så bra att du kunde boka om planet!
Grattis till boktiteln!

Annika sa...

Jag fick tips om Psylliumfrön, fungerar hyfsat om man dricker tillräckligt till, (men INGET är lika bra som inolaxol). /Annika.

Åsa Hellberg sa...

Tack Eva-Lotta!

Tack Annika!